Badania techniczne pojazdów rolniczych na terenie gospodarstwa?
Być może już wkrótce badanie techniczne pojazdu będzie można przeprowadzić w gospodarstwie.
Zarząd Dolnośląskiej Izby Rolniczej zwrócił się do wicepremiera ministra rolnictwa i rozwoju wsi Henryka Kowalczyka z prośbą o podjęcie inicjatywy i zmianę przepisów w sprawie wykonywania badań technicznych ciągników rolniczych i ich przyczep w infrastrukturze innej niż wyłącznie w Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów.

Zarząd Dolnośląskiej Izby Rolniczej zwrócił się do wicepremiera ministra rolnictwa i rozwoju wsi Henryka Kowalczyka z prośbą o podjęcie inicjatywy i zmianę przepisów w sprawie wykonywania badań technicznych ciągników rolniczych i ich przyczep w infrastrukturze innej niż wyłącznie w Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów.
Jako argument przemawiający za pomysłem Izby, w piśmie do szefa resortu rolnictwa wskazany został między innymi fakt, że rolnicy są zmuszeni do przeprowadzania kontroli w okręgowych stacjach kontroli pojazdów, które często położone są w dużych odległościach od miejsca zamieszkania. Takie przepisy mogą przyczynić się do tego, że przy konieczności przeprowadzenia badań technicznych ciągników rolniczych i przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 35t, zostanie niejednokrotnie spowolniony ruch drogowy. Zarząd Dolnośląskiej Izby Rolniczej zaznacza, że obecnie Polska jest jednym z najbardziej restrykcyjnych państw w całej Europie pod względem przepisów dotyczących kontroli stanu technicznego pojazdów.

Dlaczego należy dbać o czystość obiektów i pojazdów w rolnictwie?
- Wytyczne Unii Europejskiej regulują wyłącznie indywidualny zakres kontroli technicznej pojazdów, obowiązkowy dla wszystkich krajów członkowskich. Tutaj dopuszcza się pewne odstępstwa, w krajach członkowskich polegające na możliwości określenia warunków i zakresu badań – przypomina DIR w piśmie do ministra rolnictwa.
Zarząd Izby uważa, że na wzór krajów zachodnich powinniśmy wprowadzić w Polsce możliwość wykonywania przeglądów technicznych na miejscu w gospodarstwie rolnym z wykorzystaniem np. mobilnych stacji kontroli pojazdów, które pozwalają na miejscu ocenić pracę hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia czy „uciążliwości pojazdu”, czy też odpowiednio wyposażonych i mających odpowiednie uprawnienia warsztatach serwisowych.

Wsparcie na RHD i małe przetwórstwo rozszerzone o nabycie środków transportu
- W związku z powyższym Dolnośląska Izba Rolnicza wnosi o podjęcie wszelkich niezbędnych działań, które ułatwią rolnikom dostęp do badań technicznych, co przełoży się na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego – podsumowuje DIR swój wniosek do ministra Kowalczyka.
(rpf) kp / Źródło: DIR
Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.