Będzie 36 tysięcy dopłaty do samochodu elektrycznego?
Kupując samochód lub autobus elektryczny, czy też budując stację zasilania takich pojazdów, być może będziemy mogli liczyć na spore wsparcie finansowe ze strony państwa. W przypadku samochodów osobowych – jak głosi projekt Ministerstwa Energii – dopłata może wynieść do 36 tys. złotych.
Kupując samochód lub autobus elektryczny, czy też budując stację zasilania takich pojazdów, być może będziemy mogli liczyć na spore wsparcie finansowe ze strony państwa. W przypadku samochodów osobowych – jak głosi projekt Ministerstwa Energii – dopłata może wynieść do 36 tys. złotych.
ARiMR przesunęła termin składania wniosków o płatności dla małych gospodarstw i do gruntów wyłączonych z produkcji
Premia dla młodych rolników – ruszył nabór wniosków
Ministerialna propozycja obejmuje dopłaty w wysokości do 36 tys. zł do zakupu samochodu elektrycznego, przy czym pieniądze te nie trafiają bezpośrednio do kieszeni nabywcy, ale do sprzedawcy takich nowych aut, czyli przedsiębiorcy, dealera, który tym samym odejmuje ich wysokość od ceny samochodu: tę właśnie dużo niższą cenę miałby z kolei zapłacić nabywca.
W przypadku gdy kupujący jest przedsiębiorcą prowadzącym usługi komunalne, może spodziewać się dopłaty nawet maksymalnie sięgającej 150 tys. złotych dla samochodu elektrycznego i do 75 tys. zł dla napędzanego sprężonym gazem ziemnym i wodorem. Dalej: autobusy elektryczne przeznaczone dla transportu publicznego mogłyby liczyć na wsparcie do połowy ich wartości, z granicą maksymalną w wysokości 1 mln 45 tys dla autobusu elektrycznego, 720 tys. zł dla trolejbusu i 150 tys. dla autobusu napędzanego CNG (sprężony gaz ziemny) lub LNG (ciekły gaz ziemny) i 2 mln dla autobusu na wodór.
Dopłaty 2023: Na konta rolników trafiło niemal 8,22 mld złotych
Ile lat można ugorować pole?
Projekt może wpłynąć na sprzedaż samochodów z napędem elektrycznych w Polsce, która na tle zachodnich krajów kształtuje się na niskim poziomie. Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów ACEA szacuje, że w ubiegłym roku sprzedano w krajach UE ponad 300 tys. takich aut osobowych, czyli o 38 procent więcej niż w 2017.
Najwięcej samochodów z napędem elektrycznym sprzedano w Niemczech – tam nabywców znalazło w ubiegłym roku prawie 68 tys. samochodów, w Wielkiej Brytanii - prawie 60 tys., we Francji - 45 tys., w Holandii - prawie 30 tys., i w Szwecji - 28 tys. samochodów. W tym samym czasie w naszym kraju z salonów wyjechały 704 hybrydy plug-in oraz 620 samochodów w pełni elektrycznych.
KRIR wnioskuje o rozszerzenie zakresu rekompensat do zbóż
Niemal 615 mln zł trafiło do rolników w ramach dopłat do kukurydzy
Kierowcy biorący w ubiegłym roku udział w badaniach preferencji elektromobilności przyznawali, że kupiliby auto elektryczne, gdyby jego cena była niższa, i to co najmniej o jedną trzecią. Chwalą przy tym dotychczasowe korzyści, wynikające z ustawy o elektromobilności, czyli zwolnienie z akcyzy, wyższe odpisy amortyzacyjne, możliwość korzystania z buspasów i darmowe parkowanie w płatnych strefach.
(rmo) Paweł Okoński
ARiMR: Niemal 12 mld złotych dopłat za 2023 roku na kontach rolników
Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.