Claas 640 Arion: zwrotny i mocny jak „tur”
Ciągnik Claas 640 Arion to jeden najmocniejszych ciągników na polskim rynku. Ciągnik obok standardowych 145 do 184 KM przy 4- lub 6-cylindrowych silnikach DPS z intercoolerem, wspartym systemem wtrysku Common Rail, ma również blisko 20-konną rezerwę mocy, wynikającą z zastosowania w nim układu turbodoładowania Power Boost.
Ciągnik Claas 640 Arion to jeden najmocniejszych ciągników na polskim rynku. Ciągnik obok standardowych 145 do 184 KM przy 4- lub 6-cylindrowych silnikach DPS z intercoolerem, wspartym systemem wtrysku Common Rail, ma również blisko 20-konną rezerwę mocy, wynikającą z zastosowania w nim układu turbodoładowania Power Boost.
Dodatkowa moc jest uwalniana w trybie transportowym (powyżej 8 km/h w grupie przełożeń C i D) oraz przy pracach z WOM lub układem hydraulicznym. Za uwolnienie odpowiedniej ilości zarezerwowanej mocy odpowiada system CPM, który pracuje w 4 etapach uzależnionych od aktualnego zapotrzebowania.
Ciągnik rolniczy na „ekspresówce” – kierowca pomylił drogi
Dzięki układowi zachowane jest oczywiście ograniczone zużycie paliwa. Choć należy przy tym zaznaczyć, że niewielkie zużycie paliwa w stosunku do osiąganej wydajności dotyczy także maszyn bez układu Power Boost.
- W przypadku Claasa Ariona 640 C z 4-skibowym pługiem obrotowym rozstawionym na szerokości 2 m, możemy liczyć na spalanie rzędu 11 l/ha - mówi rolnik Henryk Wujecki. Ten sam ciągnik, pracujący w blisko 80-hektarowym gospodarstwie zajmującym się produkcją zbóż i warzyw, przy współpracy z aktywną kombinacją uprawowo-siewną osiągnął wynik w granicach 15 l/ha. Pełne wykorzystanie mocy ciągnika w pracy z 3-zębowym, ciężkim głęboszem skutkuje konsumpcją nawet 22 l/ha.
Niebezpieczne zdarzenie przy transporcie jabłek
Ciągniki serii Arion już w standardzie były wyposażane w przekładnię Hexashift. Konstrukcja bliźniacza z przekładnią Dyna-6 montowaną w ciągnikach Massey Ferguson pozwala na korzystanie z 6 półbiegów przełączanych pod obciążeniem w każdej z 4 grup. Poza tym sama zmiana grup odbywa się bez konieczności korzystania ze sprzęgła nożnego. Wszystko za sprawą guzika, pozwalającego na elektrohydrauliczne załączanie sprzęgła. Przycisk zamontowany jest na dźwigni Drivestick umieszczonej w podłokietniku maszyny.
- Samo korzystanie z przekładni nawet w trybie ręcznej zmiany grup biegów jest naprawdę łatwe - wyjaśnia Wujecki. Maksymalne przesunięcie dźwigni w przód pozwala również na załączenie układu automatyki zmiany biegów i ich grup, o ile ciągnik został w nią doposażony. W trybie w pełni automatycznym (Hexactiv) biegi i grupy biegów zmieniają się samoczynnie. Za dobór odpowiedniego przełożenia odpowiada wówczas układ elektroniczny, na bieżąco monitorujący obciążenie i prędkość agregatu.
Koszty eksploatacji maszyn kształtują się na niskim poziomie.
- Koszt głównego przeglądu obejmującego wymianę wszystkich filtrów oraz płynów eksploatacyjnych wykonanego w autoryzowanym serwisie szacowany jest na około 4700 zł - wylicza rolnik. Mimo że konstrukcja Claasa uchodzi za mało awaryjną, to sporym problemem, z którym spotykają się użytkownicy modeli Arion 500/600, jest czujnik położenia pedału hamulca. Po pewnym czasie użytkowania ulega on rozregulowaniu, a błąd odczytywany przez elektronikę blokuje wówczas automatykę pracy przekładni. Naprawa może być jednak wykonana samodzielnie i obejmuje regulację położenia czujnika.
Coraz mniej chętnych na nowe ciągniki rolnicze
(rtr) TK
Wjechała citroenem w tył ciągnika rolniczego
Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.