Co mają do zaoferowania ciągniki Kubota serii MGX III
Kubota MGX III wpisuje się w filozofię producentów ciągników, przedstawiających swoje produkty jako „traktory, które będą pracowały z maksymalną wydajnością w ciężkich warunkach i przy dużym obciążeniu”.

Marketingowo producent zachęca jeszcze - „do tego w rozsądnej cenie”. Tym samym ciągnik ma np. pod maską silnik, który sprosta oczekiwaniom w trudnych warunkach, z odpowiednią mocą, wydajnością i niskim zużyciem paliwa.
MGX III jest wielozadaniowym ciągnikiem, napędzanym czterocylindrowym silnikiem o dużej mocy i wysokiej żywotności, występującym w pięciu modelach. Silnik spełnia normy emisji Stage IV Final.
Kubota zapewnia, że dzięki przekładni Powershift z ośmioma biegami, zmienianymi pod obciążeniem w trzech zakresach reduktora (zapewniającą komfortowe działanie przy ciągłym przekazywaniu mocy na koła), systemowi zacieśniania skrętu Bi – Speed Turn oraz tylnemu podnośnikowi o dużym udźwigu, praca z nim ma być wygodna i przyjemna – wspomniany system przydaje się zwłaszcza w czasie manewrowania na uwrociu.
Przy kącie skrętu przekraczającym 35 stopni automatycznie rośnie prędkość obrotu kół przednich, korzystnie wpływając na zwrotność ciągnika. Wygodę w czasie pracy można zwiększyć, wyposażając ciągnik Kuboty w będące w opcji terminale ISOBUS i rozmaite narzędzia.
Przekładnia w ciągnikach MGX III, pracująca w trybie automatycznym, pomaga w pracy szczególnie na nierównym terenie i w zmiennych warunkach glebowych – operator skupia się na kierowaniu i nie musi myśleć o zmianie biegów. Oddając głos producentowi „...podczas jazdy drogą z przyczepą, prędkości są dostosowywane do nachylenia drogi, do obciążenia i położenia pedału gazu.
W trybie polowym automatyka zapobiega zbyt dużemu spadkowi obrotów silnika, biorąc pod uwagę obciążenie i ustawienie osprzętu”. Ciągnik korzysta też z przydatnej funkcji inteligentnego automatycznego trybu napędu na cztery koła: po przekroczeniu prędkości 20 km/godz system wyłącza napęd 4x4, pozostawiając ciągnikowi napędy tylko na tylne koła.
Wraca do niego, gdy prędkość spadnie do poziomu 17 km/godz. Funkcja ta sprzyja niższemu zużyciu opon, niższemu spalaniu, łatwiejszemu opanowaniu hamowania, zwłaszcza z przyczepą.
W przekładni Intelli – Shift biegi zmieniane są za pomocą przycisków, a osiem biegów w trzech zakresach daje 24 przełożenia do jazdy do przodu i tyleż samo – do tyłu. Operator chcący zmienić bieg nawet nie musi podnosić ręki z prawego podłokietnika – tylko używa przycisku.
A gdyby chciał zmienić prędkość przekładni, to dwa dodatkowe przyciski ma w zasięgu ręki.
W opcji dostępne są biegi pełzające – które dają w sumie 32 przełożenia do przodu i 32 do tyłu – i bardzo przydają się w czasie prac wykonywanych z niską prędkością jazdy, takich jak sadzenie, czy zbiór warzyw.
Wróćmy do silnika. Modele M95GX III i M105GX III napędzane są nowoczesnymi czterocylindrowymi silnikami V3800, podczas gdy modele M115GX III, M125 GX III i M135 GX III - silnikami V6108.
Dzięki połączeniu układu wtrysku wysokociśnieniowego Common Rail, katalizatora utleniającego, filtra cząstek stałych, selektywnego reduktora katalitycznego SCR i chłodzonego wodą systemu recyrkulacji spalin, silniki te spełniają surowe normy emisji spalin Euro IV.
Firma Kubota chwali się, że obniżyła maksymalne dopuszczalne obroty silnika V3800 z 2600 obr/min do 2400 obrotów, co pozwoliło na uzyskanie mniejszego poboru paliwa i wolniejszego zużycia jednostki napędowej, ale też na cichszą pracę.
Oba silniki, bo także i V6108, dzięki zoptymalizowaniu krzywych mocy i momentu obrotowego, osiągają teraz maksymalną moc przy mniejszych obrotach.
Ciągniki wyposażone są w zębate pompy hydrauliczne do płynnej obsługi urządzeń podłączanych do ciągnika, i dla szybkiej pracy z ładowaczem czołowym. Zewnętrzne siłowniki hydrauliczne sprzyjają zwiększeniu udźwigu i łatwiejszej obsłudze, a nowy zawór przelewowy redukuje straty ciśnienia.
Dzięki tym siłownikom trzypunktowy układ zawieszenia może uzyskać udźwig rzędu 6100 lub 5000 kg – wyższy w modelach M115GX III, M125GX III i M135 GX III, a mniejszy – w M95GX III i M105GX III. Podnośniki tylne występują w kilku wariantach, w zależności od rynku.
Ciągniki tych serii mają możliwość wykorzystania wielu wariantów osprzętu tylnego, dzięki sięgnięciu po WOM ze sprzęgłem elektrohydraulicznym 540/1000 obrotów na minutę.
Kubota zapewnia, że napełnianie zbiorników – 190-litrowego na olej napędowy i 16-litrowego zbiornika AdBlue jest łatwe, m.in. dzięki ulokowaniu ich nisko nad ziemią i dobremu dostępowi.
(rtr) Paweł Okoński
Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.