Czy kombajny będą mogły jeździć po drogach z podpiętym hederem?
Przepisy aktualnie pozwalają, aby pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy lub zespół pojazdów, składający się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej (np. kombajn zbożowy ze zdemontowanym hederem) po uzyskaniu zezwolenia na przejazd, poruszał się po drogach publicznych jako pojazd nienormatywny, jeśli jego szerokość przekracza 3 m, ale nie przekracza 3,5 m.

Sprawa wygląda natomiast inaczej gdy pojazd przekracza tę szerokość. Musi wtedy posiadać zezwolenie kategorii V, wydawane przez Urzędy Miast na prawach powiatu lub Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Należy jednak mieć na uwadze, że w przypadku kolizji drogowej, ubezpieczyciel może zakwestionować wypłatę odszkodowania, gdy kombajn nie spełniał warunków umożliwiających poruszanie się po drodze publicznej.
Sprawą zajął się Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR), który zwrócił się do Ministra Infrastruktury, Andrzeja Adamczyka, z wnioskiem dotyczącym zmian w obowiązujących przepisach, które umożliwią poruszanie się kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości do 5 m po drogach publicznych. W piśmie Zarząd KRIR przypomniał o odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury z listopada 2022 roku, w której rozważano możliwość stworzenia prawnych podstaw umożliwiających takie poruszanie się kombajnów.
KRIR jako argument przemawiający za zmiana obecnie obowiązujących przepisów, zaznacza, że obecnie stosowany sprzęt rolniczy jest duży i ciężki, dlatego konieczne jest dostosowanie przepisów, które umożliwią spełnienie warunków i uprawnienia do przejazdu po drogach publicznych bez narażania rolników na karanie za naruszenie przepisów, co często wiąże się z dotkliwymi konsekwencjami finansowymi.
- W kontekście intensywnych prac prowadzonych w gospodarstwach rolnych, zwłaszcza podczas zbiorów plonów, wprowadzenie możliwości poruszania się kombajnów z hederem o szerokości do 5 m po drogach publicznych, pod warunkiem posiadania odpowiedniego oświetlenia ostrzegawczego lub eskortowania przez pojazd wyposażony w oświetlenie ostrzegawcze, przyspieszyłoby proces zbiorów, ograniczyło ilość wypadków w trakcie żniw oraz ułatwiło pracę rolników i operatorów kombajnów – argumentuje Krajowa Rada Izb Rolniczych, której zarząd wezwał Ministra Infrastruktury do zainicjowania zmian w obowiązujących przepisach w celu umożliwienia bezpiecznego poruszania się kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości do 5 m po drogach publicznych. Zmiany te przyczynią się do zwiększenia efektywności zbiorów, poprawy bezpieczeństwa oraz ułatwienia pracy rolnikom.
(rpf) Źródło: KRIR
Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.