REKLAMA

Fendt 313 Vario – komfort w polu i na drodze

Redakcja - Technika
14.10.2017
Lubię to
Lubię to
0
Super
Super
0
Haha
Haha
0
Smutny
Smutny
0
Szok
Szok
0
Zły
Zły
0
chat-icon 0

Firma Fendt często postrzegana jest jako synonim najbardziej zaawansowanej technologii. Wysoka jakość wykonania i niezawodność ciągników sprawia, że są one znane na całym świecie.Czy Fendt 313 Vario także okaże się hitem?

fot. Portal Rolniczy Okiem Rolnika
REKLAMA

Firma Fendt często postrzegana jest jako synonim najbardziej zaawansowanej technologii. Wysoka jakość wykonania i niezawodność ciągników sprawia, że są one znane na całym świecie. 

Czy Fendt 313 Vario także okaże się hitem? 

W czasie prezentacji w Bednarach, na stoisku marki pojawiła się dużo mówiąca zapowiedź, że 313 Vario oferuje wszystko, co tylko oczekują jego użytkownicy. 

Ciągnik zaprojektowany ma być do ciężkiej pracy, którą wykonuje, w każdym przypadku zapewniając operatorowi komfort pracy.

Seria 300 Vario charakteryzuje się według materiałów prasowych mocą maksymalną od 113 do 142 KM i momentem obrotowym do 596 Nm przy 1550 obr/min., do tego ma wydajną hydraulikę, bezstopniową przekładnię Vario ML75, a maksymalny wydatek pompy w wersji Power wynosi 84 l/min., i w wersji Profi – 110 l/min. Prezentowany w Bednarach model 313 Vario, najsilniejszy reprezentant serii, ma silnik o mocy 97 kW / 133KM, i o pojemności 4,4 l.

Ciągnik wyposażony jest w ładowacz czołowy Fendt CargoProfi, z inteligentnymi funkcjami, którego pracę można monitorować dzięki panoramicznej szybie przedniej kabiny VisioPlus, nawet wówczas, gdy ładowacz jest podniesiony.

Jednocześnie układ hydrauliczny o dużej wydajności (pompa sterująca Load-Sensing umożliwia utrzymanie niskiej prędkości obrotowej silnika, i sprzyja oszczędności paliwa nawet przy ciężkich pracach) pozwala na wykonywanie szybkich ruchów podczas podnoszenia i gwarantuje precyzję pracy ładowacza, niezależnie od prędkości obrotowych silnika. 

Dodajmy, że ładowność ciągnika wynosi ponad 3,5 tony. Przy okazji: system kontroli przedniego TUZ sprzyja wykorzystaniu np. kosiarki czołowej na użytkach zielonych, osprzętu do ściółkowania, czy pługa śnieżnego, słowem – urządzeń dopasowujących się do nierówności podłoża. 

Na „trzysetkach” zabudowano kabinę VisioPlus, zapewniającą bardzo dobrą widoczność i sporo przestrzeni dla operatora. Przednia szyba nie jest podzielona słupkiem i zachodzi na dach, dając widok w kącie 77 stopni. Opcjonalnie jednak – na życzenie użytkownika - szyba przednia może być podnoszona i dzielona. Pole przeszklonej powierzchni wynosi 6,2 mkw, co zapewnia pełną widoczność wokół kabiny. Z prawej strony można opcjonalnie zainstalować dodatkowe drzwi.

Kierowca korzysta z automatycznego układu prowadzenia, będzie też zadowolony z prostej obsługi, którą zapewnia VarioCenter z terminalem Vario7’’ i pakietem opcji VarioGuide, jak również z wielofunkcyjnego joysticka z dziesięcioma programowalnymi przyciskami do obsługi kompatybilnych z ISOBUS narzędzi. 

Nie odczuje przy tym wibracji, minimalizowanych przez mechaniczne zawieszenie kabiny - lub zawieszenie pneumatyczne dostępne w wariantach wyposażenia Profi i ProfiPlus, wówczas z funkcją samopoziomowania z tyłu. Zamontowany w kabinie dach lukowy może sprzyjać wentylacji, choć oczywiście ciągnik, jak przystało na współczesne konstrukcje, ma wbudowaną klimatyzację – w wersji Power sterowaną ręcznie, a w Profi i ProfiPlus – automatyczną. Kierownica może być regulowana pod względem wysokości i nachylenia

Ciągnik może jechać po drodze z prędkością 40 km/godz. przy mniejszej prędkości obrotowej (1700 obr./min.), będąc odpornym na nierówności dzięki samopoziomującemu zawieszeniu osi przedniej, zapewniającemu optymalny poziom komfortu jazdy. 

Automatyczny napęd na cztery koła sterowany jest przez czujniki uwzględniające kąt skrętu i prędkość, a optymalnej zwrotności sprzyja udoskonalony układ kierowniczy VarioActive. 

Wytrzymała odlewana półrama poradzi sobie z masą całkowitą 8.500 kg i obciążeniem przekraczającym 3.500 kg. Zainstalowano na niej silnik, zespół chłodnic, przedni TUZ i WOM, i przednią oś. Miejsce, które zaoszczędzono stosując półramę, wykorzystano na wspomniane nowe zawieszenie przednie z wahaczem wzdłużnym.

Niewielka szerokość półramy sprzyja też optymalnemu kątowi skrętu, czyli większej zwrotności.  Z kolei ramiona dolne przedniego TUZ-a, można składać blisko ciągnika, uzyskując w ten sposób przestrzeń dla ładowacza czołowego.

 

(rtr) Paweł Okoński

Lubię to
Lubię to
0
Super
Super
0
Haha
Haha
0
Smutny
Smutny
0
Szok
Szok
0
Zły
Zły
0
chat-icon 0

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA