REKLAMA

Jak należy prowadzić ewidencję odpadów BDO?

Redakcja
24.07.2024
chat-icon 0

Obsługa BDO wymaga czasu, dużej staranności, a przede wszystkim dobrego rozeznania w wielu dziedzinach i wyspecjalizowanej wiedzy, nie tylko z obszaru prawa.

fot. Materiały sponsora
REKLAMA

Ponieważ sprawozdawczość w BDO jest obowiązkowa dla dużej grupy przedsiębiorców i stanowi często dla nich spore wyzwanie, podpowiadamy, jak powinno wyglądać ewidencjonowanie odpadów w BDO i co zrobić, by obsługa BDO była mniej uciążliwa.

Kogo dotyczy obsługa BDO i czemu służy ewidencja BDO?

Obsługa BDO to nic innego jak praktyczne dopełnienie obowiązku raportowania tego, co dzieje się z odpadami wytworzonymi przez firmę lub będącymi w jej posiadaniu. Elektroniczna ewidencja odpadów BDO dotyczy niemal wszystkich przedsiębiorców, którzy wytwarzają lub gospodarują odpadami. Od 2023 roku obowiązek rejestracji w BDO objął również nowe firmy, m.in. punkty gastronomiczne, które wprowadzają do obrotu określone produkty jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego. Warto jednak wiedzieć, iż istnieje całkiem długa lista wyjątków, dzięki której niektórzy przedsiębiorcy nie są zobowiązani do realizowanej na bieżąco obsługi BDO. Są to m.in. firmy produkujące jedynie odpady komunalne lub inne typy odpadów w ilościach mniejszych niż limity określone w ustawie o odpadach i ministerialnych rozporządzeniach.

Jak wygląda obsługa BDO i co obejmuje?

Obsługa BDO prowadzona jest na podstawie stworzonego przez Ministerstwo Klimatu katalogu odpadów. Oznacza to, że różne rodzaje odpadów należy ewidencjonować w BDO osobno. Dla każdego typu odpadów konieczne jest też każdorazowe sporządzenie karty przekazania odpadu (KPO) w BDO w sytuacji, w której posiadacz odpadu zamierza się go pozbyć, powierzając go innej firmie, np. firmie transportującej odpady. Obsługa BDO, poza wystawianiem KPO, elektronicznych kart ewidencji odpadów (KEO) i bieżącym rejestrowaniem wszelkich zmian w ilości i rodzaju posiadanych przez przedsiębiorstwo odpadów, obejmuje również obowiązki o charakterze sprawozdawczym, a sprawozdania w BDO sporządzane są raz w roku na podstawie dokumentacji wprowadzonej wcześniej do systemu. W ramach obsługi BDO odbywa się ponadto również sama rejestracja firmy w BDO i wszelkie aktualizacje dotyczące ilości i rodzaju wytwarzanych przez podmiot odpadów.

Jak poprawnie ewidencjonować odpady w BDO?

Sprawozdawczość w BDO to zadanie obarczone dużym prawdopodobieństwem popełnienia błędu. Poważnym problemem przy obsłudze BDO bywa interpretacja przepisów, pracochłonność i czasochłonność towarzysząca sporządzaniu KPO i KEO, niedostatek fachowej wiedzy np. w zakresie prawidłowego klasyfikowania odpadów. Aby uniknąć kosztownych pomyłek, ale też odciążyć personel firmy i przekierować go do innych zadań, ewidencjonowanie odpadów warto scedować na wyspecjalizowane firmy zajmujące się BDO. Kompleksowa obsługa BDO dla firm to jedna z wielu dedykowanych firmom profesjonalnych usług oferowanych przez Stena Recycling, która jest w branży odpadowej najbardziej doświadczonym, a przede wszystkim wyjątkowo cenionym partnerem. Wywodząca się ze Skandynawii Stena Recycling, która na co dzień prowadzi odbiór odpadów i ich recykling, w ramach obsługi BDO dla firm proponuje m.in. sporządzanie wniosków o wpis do rejestru BDO, pełne ewidencjonowanie odpadów w BDO w imieniu swojego klienta, sporządzanie sprawozdań w BDO, monitorowanie i aktualizowanie danych w BDO.

(rpf) Artykuł sponsorowany

chat-icon 0

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA