REKLAMA

Jakie ciśnienie w oponach rolniczych?

Redakcja - Technika
16.06.2022
chat-icon 1

Odpowiednie ciśnienie w oponach maszyn i pojazdów rolniczych jest bardzo ważne dla zachowania ich właściwości jezdnych oraz jakości wykonywanych zadań.

Prawidłowa eksploatacja maszyn i pojazdów rolniczych to bardzo ważny aspekt prowadzenia własnego gospodarstwa. Dzięki kontroli wszelkich elementów poddających się intensywnej eksploatacji oraz utrzymywaniu wszystkich parametrów na optymalnym poziomie istnieje możliwość zachowania wysokiej sprawności wykorzystywanych urządzeń przez dłuższy czas.

REKLAMA
Odpowiednie ciśnienie w oponach maszyn i pojazdów rolniczych jest bardzo ważne dla zachowania ich właściwości jezdnych oraz jakości wykonywanych zadań.[/caption]

Prawidłowa eksploatacja maszyn i pojazdów rolniczych to bardzo ważny aspekt prowadzenia własnego gospodarstwa. Dzięki kontroli wszelkich elementów poddających się intensywnej eksploatacji oraz utrzymywaniu wszystkich parametrów na optymalnym poziomie istnieje możliwość zachowania wysokiej sprawności wykorzystywanych urządzeń przez dłuższy czas.

Z tego względu rolnicy przykładają do tego aspektu ogromną wagę. To właśnie w ten sposób obniżają koszty zakupu nowych komponentów oraz naprawy tych zużytych. Jeden z nich stanowią opony do traktorów.

Dbałość o dobry stan ogumienia a ciśnienie w oponach rolniczych

Na wygodne, a przede wszystkim bezpieczne użytkowanie wielu maszyn i pojazdów rolniczych, w tym traktora, składa się poprawne działanie wszystkich komponentów. W tym celu należy regularnie kontrolować ich stan oraz poziom zużycia. Dotyczy to także opon w ciągniku rolniczym.Stan ogumienia to niezwykle ważny aspekt. To właśnie opony decydują o tym, czy poruszanie się ciągnikiem zarówno po drodze asfaltowej, jak i polnej jest bezpieczne. Regularne sprawdzanie kondycji ogumienia pozwala na reakcję, gdy zostanie zauważone jego zużycie czy pojawienie się uszkodzeń. W końcu rolnicy wystawiają opony ciągnika na działanie różnych czynników zewnętrznych oraz trudne warunki polowe. Dziury czy ubytki w gumie przyczyniają się do uciekania powietrza, co sprawia, że jazda staje się o wiele trudniejsza i mniej bezpieczna ze względu na obniżone ciśnienie.

Ciśnienie w oponach rolniczych - dlaczego ten czynnik jest ważny?

Ciśnienie w oponach rolniczych to skomplikowany temat. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nie powinny ich pompować do wartości podanej na samej oponie (zwykle 2,5-3,5 bara), ponieważ stanowi ona ciśnienie montażowe, nierobocze. Dlatego średnia wartość wynosi około 1,6 bara, przy czym rzeczywista wysokość tego parametru powinna zostać dostosowana do prac oraz warunków, na jakie zostaje wystawiony traktor.

Jakie ciśnienie w oponach w traktorze będzie najlepsze?

Wielu rolników korzystających z traktorów zadaje sobie pytanie, jakie ciśnienie w oponach w ciągniku należy utrzymać, aby prace przebiegały w wygodny i bezpieczny sposób oraz, aby maszyny nie oddziaływały na glebę, po której przejeżdżają. Niestety, odpowiedź związana z powyższym zagadnieniem nie jest prosta. Optymalna wartość ciśnienia w oponach rolniczych zależy od podejmowanych prac, warunków oraz negatywnego oddziaływania czynnika, które chcemy zniwelować.

Jakie ciśnienie w oponach rolniczych będzie optymalne, aby zmniejszyć nacisk na podłoże?

Nie da się ukryć, że maszyny wykorzystywane na polu ważą sporo. Ich masa jest na tyle duża, że często traktory czy przyczepy ugniatają glebę, po której się poruszają. To powoduje, że ziemia traci powietrze, a więc rośliny gorzej wschodzą, a przecież między innymi w tym celu następuje jej wzruszenie. Wiele osób zastanawia się, w jaki sposób można zmniejszyć negatywne oddziaływanie masy pojazdów na glebę. Okazuje się to bardzo proste - wystarczy napompować opony do odpowiedniej wartości. Jakie ciśnienie w oponach w traktorze będzie odpowiednie, aby zapobiec takiej niekorzystnej sytuacji?Gdy rolnik zauważy, że maszyny zbyt mocno ugniatają ziemię, może nad tym zapanować, operując poziomem napompowania opon. W tym przypadku lepszą sytuacją jest ta, gdy ciśnienie cechuje się zbyt niską niż zbyt wysoką wartością. W ten sposób zwiększa się powierzchnię kontaktu ogumienia z podłożem (w tej sytuacji glebą), co z kolei zmniejsza nacisk jednostkowy na dane miejsce. Dzięki temu oddziaływanie wagi pojazdu rozkłada się na większą powierzchnię, czyniąc mniejsze szkody.

Jakie ciśnienie w oponach w ciągniku zmniejszy poślizg kół na podłożu?

Kolejny problem również wiąże się z dużą wagą wykorzystywanych sprzętów do prac na polu. Kombajny zbożowe i traktory z podłączonymi przyczepami bądź maszynami cechują się sporą masą. Ta powoduje ślizganie się kół po podłożu, co w negatywny sposób wpływa na stan gleby, efektywność wykonywanej pracy, a także sprawia, że opony oraz paliwo o wiele szybciej się zużywają. Z tego względu rolnicy starają się zmniejszać wartość poślizgu na różne sposoby.Wśród metod na zmniejszenie oddziaływania tego czynnika wyróżnia się kontrolę ciśnienia opon. Gdy mamy do czynienia z modelami radialnymi, nie stanowi to dużego problemu. Tego typu ogumienie pozwala na obniżenie ciśnienia w oponach ze względu na zastosowanie wzmocnienia na czole. Zmniejszenie wartości tego parametru pozwala zwiększyć powierzchnię gumy, która przylega do podłoża. To powoduje obniżenie poślizgu, a zatem jego negatywny wpływ na ziemię i eksploatację maszyny.Warto nadmienić, że absolutnie nie należy zmniejszać ciśnienia, jeśli traktor został wyposażony w opony diagonalne. Takie działanie jest niebezpieczne nie tylko dla kół, ale również dla całej maszyny. Dzieje się tak, ponieważ ten typ opon w obliczu zbyt niskiego ciśnienia odkształca się, co powoduje, że guma przylega jedynie bokami do podłoża, a co za tym idzie - następuje jej szybsza eksploatacja,

chat-icon 1

REKLAMA

Polecane

Komentarze (1)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


andrzejek 17.06.2022

właściwe i zgodne ze wskazaniami producenta no bo jak inaczej

0 0
REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA