REKLAMA

Koreański „tygrys” do pracy w polu i sadzie

W ostatnich kilku latach na polski rynek lekkich maszyn rolniczych wchodzą ciągniki koreańskiej firmy TYM, która na świecie działa już kilkadziesiąt lat, ale do początku XXI wieku nie była popularna wśród naszych rolników. TYM oferuje maszyny rolnicze w popularnym u nas zakresie mocy małej i średniej.

fot. Tomasz Kodłubański
Redakcja - Technika 08.12.2018 chat-icon0

REKLAMA

Wprawdzie ciągniki powstają w Korei, ale większość zasadniczych podzespołów pochodzi od renomowanych europejskich i amerykańskich wytwórców. W silnikach stosowane są pompy wtryskowe Dephi, a układ hydrauliczny wyprodukował Bosch. Części Scharmüller można znaleźć w układzie narzędzi zewnętrznych. Oto jak prezentuje się od strony technicznej model T353.

Silnik
Silnik tego koreańskiego tygrysa pól produkcji firmy Mitsubishi - 3,4 l, rzędowa z czterema cylindrami i prostą turbosprężarką z zaworem upustowym, w tej wersji daje 35 KM, a moc na WOM 29 KM przy pojemności silnika 1758 ccm. To stanowi całkiem niezły wynik, jeżeli chodzi o elastyczność.

Jeżeli chodzi o układy oczyszczania spalin, to w modelu T353 składa się na niego filtr cząstek stałych wraz z reaktorem oksydacyjnym oraz układ SCR. W najnowszych modelach (na rynku Koreańskim) pojawiły się już silniki bez filtra DPF, spełniające normę Stage IV/Tier4f. Można więc przypuszczać, że za jakiś czas trafią także do Europy.

Obsługę filtra DPF poprawia zainstalowany system regeneracji (DeSOx): pasywnej, automatycznej oraz wymuszonej.

Skrzynia biegów
Choć, co prawda nie mamy możliwości wyboru spośród jakichkolwiek opcji, to do przekładni jaką zaproponował TYM nie można się przyczepić. Biegi 12/12, rewers elektrohydrauliczny oraz po dwa półbiegi to bardzo przyzwoita propozycja. Zakres prędkości wynosi 0,41 do 26,1 km/h i przy obrotach silnika 2700 obr/min).

Oczywiście sterowanie blokadami mostów i dołączaniem przedniego napędu jest realizowane elektrohydraulicznie podobnie jak sterowanie WOM (niezależnym), dysponującym dwoma prędkościami obrotowymi 540/1000 obr. min.

Układ hydrauliczny
Podobnie, jak w innych modelach TYM, układ hydrauliczny jest podzielony na dwa główne obwody: roboczy i wspomagania kierownicy. Zasilanie odbywa się za pomocą podwójnej pompy zębatej, w przypadku wspomagania o wydatku 23,9 l/min. Natomiast maksymalna wydajność całego układu wynosi 40,1 l/min.

Podnośnik
Kategorii I sterowany mechanicznie, pozycyjnie z udźwigiem 1200 kg, a 60 cm za uchwytami udźwig wynosi 800 kg. Układ sterowania ładowaczem zaopatrzony jest w joystick i rozdzielacz. Podnośnik ma 1 parę zaworów sterujących z tyłu i 2 pary z przodu.

Pojemności i wymiary
Zbiornik paliwa w tym modelu ciągnika TYM ma pojemność 34 l, system chłodzenia 7 l, a instalacja hydrauliczna 32 l. Silnik potrzebuje wraz z filtrem 5,7 l oleju. Długość całkowita ciągnika w ogumieniu standardowym wynosi 3200 mm, szerokość 1360 mm. Promień skrętu z hamulcem 2400 mm, bez hamulca 2950 mm, co przy rozstawie osi 1640 mm jest całkiem dobrym osiągiem szczególnie na mniejszych powierzchniach w obejściach gospodarskich czy na podwórkach.

(rtr) TK


REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA