REKLAMA

Nie będzie specjalnych przywilejów na drogach dla rolników

Redakcja - Prawo i Finanse
12.12.2021
chat-icon 1

Z wnioskiem o wyodrębnienie prawne dróg transportu rolniczego do Ministerstwa Infrastruktury wystąpił Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych.

REKLAMA

Z wnioskiem o wyodrębnienie prawne dróg transportu rolniczego do Ministerstwa Infrastruktury wystąpił Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych.

Minister Infrastruktury odpowiedział pismem z dnia 17 listopada 2021 roku że wniosek z dnia 28 października br. w sprawie dotyczącej wyodrębnienia prawnego kategorii dróg transportu rolniczego, został uznany za bezzasadny.

- Na wstępie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1376 z późn. zm.) drogami publicznymi, w myśl art. 1 ustawy o drogach publicznych są drogi zaliczone na podstawie ww. ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z ich przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Ustawa o drogach publicznych wyróżnia, ze względu na funkcje w sieci drogowej, następujące kategorie dróg: krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne – informuje Ministerstwo Infrastruktury, odnosząć się do przesłanego postulatu o wyodrębnienie kategorii prawnej drogi publicznej w postaci „drogi transportu rolniczego".

Ministerstwo wyjaśnia też, że w przypadku dróg publicznych, które mają charakter dróg ogólnodostępnych, z których może korzystać każdy uczestnik ruchu drogowego jeśli tylko przepisy prawa na to pozwalają, drogi przebiegające przez wsie to drogi stanowiące nie tylko infrastrukturę umożliwiającą poruszanie się po nich pojazdów rolniczych ale także infrastrukturę umożliwiającą komunikację mieszkańcom danej miejscowości.

Pierszeństwo dla pojazdów rolniczych wyjeżdżających w pola?

Ministerstwo zaznaczyło również, że ze względu na zachowanie odpowiednich warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego nie ma możliwości, aby pojazdy rolnicze włączające się do ruchu z dróg wewnętrznych (dróg polnych) miały pierwszeństwo przed pojazdami samochodowymi poruszającym się po takich drogach w celach komunikacyjnych. Zastosowanie takiego rozwiązania wprowadzałoby również utrudnienia w ruchu drogowym, w tym także utrudnienia komunikacyjne dla mieszkańców pobliskich wsi.

Brak możliwości technicznych do zrealizowania postulatu KRIR

Wniesiony postulat wyodrębnienia kategorii dróg publicznych, które miałyby służyć przede wszystkim potrzebom produkcji rolnej z przyczyn technicznych nie jest możliwy do realizacji – informuje Ministerstwo Infrastruktury, które po analizie sieci dróg publicznych w Polsce stwierdza, że bardzo dużo odcinków dróg publicznych to drogi biegnące przez wsie i mniejsze miejscowości. Niniejsze obejmuje wszystkie kategorie dróg publicznych włącznie z drogami wojewódzkimi i krajowymi stanowiącymi sieć dróg przenoszących ruch o charakterze tranzytowym.

Dodatkowe ograniczenia prędkości po stronie zarządcy dróg

Drogi publiczne wobec których pojawił się postulat KRIR w większości są odcinkami dróg z obowiązującym ograniczeniem prędkości do co najmniej 50 km/h, ponieważ biegną przez tereny zabudowane.

Ministerstwo zaznaczyło też, że nie ma żadnych przeszkód prawnych aby zarządca drogi określonej kategorii wprowadził inne ograniczenia prędkości ze względu na uwarunkowania panujące na danym odcinku drogi np. na odcinku drogi z którego korzysta duża liczba pojazdów rolniczych.

- W przypadku dróg wewnętrznych budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie drogi wewnętrznej oraz zarządzanie nią należą do zarządcy terenu, na którym jest ona zlokalizowana, a w przypadku jego braku - do właściciela tego terenu. Finansowanie zadań, o których mowa powyżej, należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku - do jego właściciela. Zatem to podmiot zarządzający drogą wewnętrzną decyduje o sposobie jej wykorzystania oraz o oznakowaniu drogowym na danej drodze wewnętrznej – indformuje Ministerstwo Infrastruktury.

(rpf) pp / Źródło: KRIR

chat-icon 1

REKLAMA

Polecane

Komentarze (1)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


zenon 19.12.2021

no bo niby po co robic rolnikowi ułatwienie jak mozna na niego tylko pomstowac ze wolno jedzie przez wies miedzy polami jakby u siebie nie byl wogole

0 0
REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA