Redakcja - Technika
01.10.2023
Ciągnik został kupiony we Francji na początku lat 90-tych ubiegłego wieku w wersji eksportowej oznaczonej symbolem „M”. Pracował tam jako sprzęt do utrzymania zieleni, głównie koszenia rowów.
Pierwotnie maszyna miała czerwony kolor, ale niestety została niedbale pomalowana na kolor zielony. Co ciekawe w Polsce ze względu na to, że został przywieziony z wykaszarką, będzie wykorzystywany do tych samych zadań. Nowy właściciel spod Gniezna przywiózł ciągnik do Polski na początku 2021 roku.
Znasz się na rolnictwie?
>> Sprawdź swoją wiedzę w quizie!
Właściwie najważniejszą różnicą dla wersji na eksport były lepsze standardy jakościowe oraz czerwony kolor, maszyny „krajowe” miały lakier w kolorze bursztynowym, różniły się też ogumieniem przednim.
Jakość maszyn na eksport była lepsza ale i tak pozostawiała wiele do życzenia. Pozostałe zmiany były związane z rynkami docelowymi, na które dostarczano Ursusy, były to:
- oddzielna pompa (niezależna hydraulika),
- cztery złącza (szybkozłączki) hydrauliki zewn. z przodu
- inna liczba obciążników,
- zamocowana kabina,
- opony przód 7,50x16
- opony tył 16,9x28,
- zaczepy (według specyfikacji odbiorcy, np. TUZ hakowy)
- obciążniki przednie 440 kg,
- obciążniki tylne 210 kg
- oświetlenie specjalne (kogut),
Lata produkcji: 1976 – 1994
Podstawowe dane techniczne:
- napęd: 4×2,
- max. prędkość jazdy: 25,4 km/h,
- koła przód: 6.00-16,6 PR,
- koła tył: 14,9/13-28,
- masa bez obciążników: 2170 kg,
- masa ciągnika gotowego do pracy: 2700 kg,
- podnośnik unosi 1200 kg.
Silnik:
Typ – S-4003,
Rodzaj – wysokoprężny, chłodzony cieczą
Liczba cylindrów – 4
Średnica/skok tłoka – 95×110 mm
Pojemność – 3121 cm³
Moc znamionowa – 38,2 kW (52 KM) DIN przy 2200 obr./min
Max. moment obrotowy – 190 Nm przy 1500–1600 obr./min
Stopień sprężania – 17:1
Ciśnienie oleju podczas pracy silnika – 1,5–5,5 kG/cm²
Jednostkowe zużycie paliwa przy mocy znamionowej – 265 g/kWh tj. max. 10,2 kg/h przy pełnym obciążeniu
Kolejność zapłonów – 1–3–4–2
Pompa wtryskowa P24-49 produkcji Zakładu Aparatury Wtryskowej W.S.K. „PZL-Mielec”
Układ napędowy:
Sprzęgło – cierne, dwustopniowe, suche, tarczowe
Skrzynia biegów – niesynchronizowana, z reduktorem
Liczba przełożeń w przód/wstecz – 10/2
Blokada mechanizmu różnicowego – mechaniczna
Układ jezdny:
Oś przednia nienapędzana, sztywna, zamocowana wahliwie na sworzniu
Mechanizm kierowniczy śrubowo-kulkowy
Hamulec hydrauliczny bębnowy, niezależny na oba koła tylne
Max. prędkość jazdy do przodu 25,4 km/h przy ogumieniu 13-28
Hamulec jednostronny na prawe koło (w niewielu wyprodukowanych egzemplarzach)
Układy agregowania:
Podnośnik hydrauliczny z pompą o wydajności 20 l/min i ciśnieniu 12 MPa. Liczba szybkozłączy hydrauliki zewnętrznej – 2
TUZ kategorii II według ISO, udźwig na końcach dźwigni dolnych – 1200 kg
Zaczepy: górny zaczep transportowy, zaczep wahliwy oraz zaczep do przyczep jednoosiowych
WOM zależny i niezależny 540 obr./min
(rtr) pp
Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.