Nowe ciągniki rolnicze – dwuletni spadek rejestracji przekroczył 27%
Grudzień okazał się najlepszym miesiącem w rejestracji nowych ciągników rolniczych w Polsce w 2023 roku. Nie zmienia to jednak faktu, że cały 2023 roku przyniósł spadek sprzedaży wynoszący 12,2%.
Jeśli chcemy szukać w tej sytuacji pozytywów to można je znaleźć porównując minionych 12 miesięcy z 2022 rokiem, kiedy spadek był jeszcze większy i wyniósł aż 17%.
Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), zebranych przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR), w grudniu 2023 roku zarejestrowanych zostało 1338 nowych ciągników rolniczych. Liczbę 1000 sztuk udało się przekroczyć jeszcze tylko w marcu (1011 ciągników).
Jak dbać o Ursusa C-360? Jak często go serwisować i wymieniać olej?
Dla porównania w grudniu 2022 roku zarejestrowano 1115 ciągników, więc pomimo spadku rocznego wynoszącego ponad 12%, porównanie miesiąc do miesiąca wypada zdecydowanie na korzyść dwunastego miesiąca 2022 roku. Różnica wynosi więc aż 20%!
W całym 2023 roku zarejestrowano 10 300 szt. nowych ciągników i było to mniej o 12,2% niż w 2022 roku, kiedy to zarejestrowano 11 727 szt. (1427 szt. więcej niż w 2023 r.). Wtedy spadek w stosunku poprzedniego, 2021 roku był jeszcze większy bowiem wyniósł aż 17 procent.
Rolnicy kupują coraz mniej nowych przyczep rolniczych
Pomimo, że to John Deere przez większość roku był liderem rejestracji, to właśnie New Holland w ostatnich miesiącach roku, tak jak w grudniu, zajął fotel lidera. W całym 2023 roku zarejestrowanych zostało 1794 ciągników tej marki. To wynik lepszy o 51 sztuk niż w 2022 roku. Udziały rynkowe tej marki w 2023 roku wzrosły o 1,7 punktu procentowego i wyniosły 17,4%.
Drugie miejsce przypadło marce John Deere z 1555 rejestracjami nowych ciągników rolniczych. To wynik gorszy o 62 sztuki od zeszłorocznego. Udziały marki John Deere w 2023 roku wyniosły 15,1%. To wynik lepszy o 1,3 pp lepszy niż rok wcześniej.
Podium zamyka marka Kubota z 1195 zarejestrowanymi maszynami, czyli o 50 szt. więcej niż przed rokiem. Udziały marki wzrosły o 1,8 pp do 11,6%.
Czwartą pozycję obejmuje Deutz Fahr. W całym 2023 roku zarejestrowano 913 nowych ciągników. To wynik o 158 sztuk gorszy niż przed rokiem. Marka Deutz Fahr w minionym roku osiągnęła 8,9% udziałów w rynku.
Sprzedaż ciągników rolniczych. Rolnicy wybierają sprzęt z rynku wtórnego
Piąte miejsce zajął Case IH z 715 zarejestrowanymi maszynami. Ten wynik słabszy o 196 sztuki od zeszłorocznego pozwolił marce Case IH na osiągnięcie 6,9% udziałów rynkowych.
W najniższej kategorii mocy do 50 KM liderem w 2023 roku jest marka Kubota. W kategorii od 51 do 100 KM liderem jest New Holland. Z kolei w kategorii od 101 do 140 KM liderem jest Deutz Fahr. W kategorii mocy powyżej 140 KM liderem jest marka John Deere.
Jakie ciśnienie w tylnych oponach Ursusa C-330
Trzy kategorie mocy w 2023 roku odnotowują więcej rejestracji niż przed rokiem. To kategoria najniższa do 30 KM i najwyższa powyżej 200 KM. Zwyżkuje również kategoria od 51 do 70 KM.
Najwyższą średnią moc nowo rejestrowanych ciągników w 2023 roku odnotowano w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie wyniosła 182,1 KM. W województwie zachodniopomorskim notujemy średnią moc wynoszącą 174,2 KM. Ciągniki o najniższej mocy wynoszącej 86,3 KM rejestrowane są w województwie małopolskim.
Najwięcej nowych ciągników rolniczych w 2023 roku (1778 sztuk) zarejestrowano w województwie mazowieckim – to 194 sztuki mniej niż w zeszłym roku. Na drugim miejscu znajduje się województwo wielkopolskie z ilością 1123 szt. Liczba rejestracji wzrosła jedynie w województwo małopolskim i śląskim są jedynymi, w których notujemy wzrost liczby rejestracji.
Ciągnikiem rolniczym najpopularniejszym w 2023 roku jest John Deere 6155M, którego zarejestrowanych zostało 253 sztuk. Na drugim miejscu znalazł się model John Deere 6195M (207 sztuk). Podium zamyka Farmtrac Tractors Europe 26 4WD ze sprzedażą na poziomie 174 sztuk. Na czwartym miejscu znalazł się Deutz Fahr 5080 D Keyline (167 sztuk). Na piątym miejscu z ilością 150 sztuk uplasował się Case IH Puma 150.
Nie żyje kierowca ciężarówki. Zahaczył o ciągnik rolniczy i wjechał w budynek mieszkalny
(rtr) Źródło: CEPiK, PIGMiUR
Aston Martin uderzył w Ursusa – kto zawinił?
Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.