Ponad 5-procentowy wzrost eksportu polskiej żywności w pierwszym półroczu 2021
mięso wyeksponowane w chłodniach w markecie na półkach sklepowych
17,6 mld euro to wartość eksportu polskich towarów rolno-spożywczych za pierwsze półrocze 2021 roku. Daje to wzrost o 5,3% w stosunku do okresu od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku.
17,6 mld euro to wartość eksportu polskich towarów rolno-spożywczych za pierwsze półrocze 2021 roku. Daje to wzrost o 5,3% w stosunku do okresu od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku.
Do wzrostu przyczyniła się coraz większa aktywność polskich firm. Okazuje się, że wielu polskich przedsiębiorców dobrze funkcjonowało w pandemicznych, bardzo trudnych warunkach. Pomógł też popyt na polskie produkty rolno-spożywcze na rynkach światowych.
Które zboża są bezglutenowe
Wyższy wynik Polska odnotowała również w imporcie towarów rolno-spożywczych, który był o 3,2% wyższy w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku i wyniósł 11,8 mld euro.
Większa konkurencyjność cenową w przypadku eksportu polskiej żywności (produkty rolno-spożywcze) została uzyskana również m.in. dzięki wysokiemu kursowi euro, korzystnego dla polskich eksporterów.
Brazylia nie czeka na Mercosur i już wzmacnia pozycję na europejskim rynku drobiu
Tym samym Polska zwiększyła dodatnie saldo wymiany handlowej w stosunku do pierwszego półrocza 2020 roku aż o 9,8% do kwoty 5,8 mld euro.
Wysokie ceny żywności mające odzwierciedlenie w rosnącej wartości miesięcznego indeksu ceny żywności FAO, to kolejny czynnik, który wpłynął na lepsze wyniki krajowych eksporterów uzyskiwane w pierwszym półroczu 2021 roku (od stycznia do czerwca),
W pierwszym półroczu 2021 r. średnia wartość indeksu wzrosła z 113,3 pkt w styczniu 2021 r. do 124,6 pkt w czerwcu br., tj. o 10%. Znaczną dynamiką wzrostową charakteryzowały się w szczególności ceny produktów mięsnych i nasion roślin oleistych oraz w mniejszym stopniu produktów mlecznych.
Jak prezentuje się struktura geograficzna eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski
Czy umowa UE z Mercosur zaorze europejskie rolnictwo?
Polskie produkty rolno-spożywcze w pierwszej połowie 2021 r. trafiły do odbiorców w 192 krajach na wszystkich kontynentach. Przypominamy, że na świecie według danych ONZ jest 195 państw.
Główny rynek to Unia Europejska
Polskie produkty rolno-spożywcze trafiają przede wszystkim na rynki krajów Unii Europejskiej (UE-27). To aż 71% przychodów uzyskanych łączniez eksportu polskich towarów rolno-spożywczych i kwota 12,6 mld euro, oznacza to wzrost o 6,8% w stosunku do pierwszego półrocza 2020 roku.
Pszenica „Arkadia” – charakterystyka, opinie, ile na hektar
Niemcy głównym partnerem handlowym Polski
Znaczna koncentracja geograficzna to cecha charakterystyczna polskiego eksportu rolno-spożywczego na rynek Unii Europejskiej. Eksport do Niemiec, będących głównym partnerem handlowym Polski, wyniósł w pierwszym półroczu 2021 roku 4,3 mld euro, co daje 5-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu w 2020 roku.
Kolejni ważni odbiorcy polskich artykułów rolno-spożywczych to:
- Francja (1 mld euro) wzrost o 15%,
- Niderlandy (1,0 mld euro), wzrost o 8%,
- Włochy (0,95 mld euro), wzrost o 13%,
Umowa UE z Mercosur: Izby rolnicze z apelem do Szymona Hołowni
- Czechy (0,7 mld euro), wzrost o 1%.
Łącznie eksport na rynki wymienionych pięciu krajów wygenerował 8,0 mld EUR, co stanowiło 64% wartości eksportu do UE-27.
Pszenica „Avenue” – charakterystyka, opinie, cena, gdzie kupić
Eksport polskich produktów rolno-spożywczych do krajów pozaunijnych w pierwszym półroczu 2021 roku
W pierwszej połowie 2021 r. do krajów pozaunijnych wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości ponad 5,0 mld EUR, co daje wynik o 2% wyższy niż w analogicznym okresie 2020 roku, w tym eksport do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw wzrósł o 6% i wyniósł się 894 mln euro.
Ukraina spośród krajów WNP nabyła największą ilość polskich produktów rolno-spożywczych (377 mln euro, co daje 3-procentowy, na dugiej pozycji uplasowała się Federacja Rosyjska (312 mln euro), czyli aż 18% wzrost. Trzecim największym odbiorcą spośród pańśtw WNP jest Białoruś – (127 mln euro), co dało aż 8-procentowy spadek.
Eksport do pozostałych krajów (nienależących do UE i WNP) wzrósł o 1%, do 4,1 mld EUR.
Znaczącymi odbiorcami krajowych artykułów rolno-spożywczych, podobnie jak w latach poprzednich, były także:
- Wielka Brytania (przychody na poziomie 1,4 mld EUR, spadek o 9%),
Stabilizacja cen tucznika na VEZG
- Arabia Saudyjska (333 mln EUR, spadek o 9%),
- Stany Zjednoczone (284 mln EUR, wzrost o 15%)
Umowa UE z Mercosur ciosem w europejskich rolników
oraz Algieria (264 mln EUR, ponad dwukrotny wzrost),
a w dalszej kolejności:
- Izrael (133 mln EUR, wzrost o 15%),
- Norwegia (128 mln EUR, wzrost o 20%),
Hodowla brojlerów – jak wyprodukować zdrowe i wysokiej klasy mięso
- Chiny (110 mln EUR, wzrost o 10%),
- Maroko (94 mln EUR, 250% wzrost).
Optymalizacja przechowywania zboża: jak minimalizować straty i zachować jakość
Struktura towarowa eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski
W strukturze towarowej wartości polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych dominowały mięso, przetwory mięsne oraz żywiec. W pierwszym półroczu 2021 r. przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej tej grupy towarowej były o 3% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 3,2 mld EUR, stanowiąc 18% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych.
Największy udział w wartości eksportu tej grupy towarowej miały: mięso drobiowe (38% – 1,2 mld EUR), przetwory mięsne (25% – 0,8 mld EUR), mięso wołowe (22% – 0,7 mld EUR) i mięso wieprzowe (12% – 0,4 mld EUR). Eksport zwierząt żywych oraz pozostałych gatunków mięs był stosunkowo niewielki i stanowił wartościowo odpowiednio 2% i 1% udziału w eksporcie produktów mięsnych z Polski.
W okresie styczeń–czerwiec 2021 r. drugą pod względem wartości pozycję z 13% udziałem w eksporcie produktów rolno-spożywczych z Polski zajmowało ziarno zbóż i przetwory, których sprzedaż, w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r., zwiększyła się o 9%, do 2,3 mld EUR.
Wzrost wartości eksportu odnotowano także w przypadku produktów mlecznych (o 8%, do 1,3 mld EUR), cukru i wyrobów cukierniczych (o 7%, do 1,2 mld EUR), a także ryb i przetworów (o 8%, do 1,2 mld EUR).
Większa była również wartość wywozu m.in.: warzyw i przetworów – o 2% (0,9 mld EUR), owoców łącznie z przetworami – o 3% (0,7 mld EUR), kawy, herbaty i kakao – o 4,5% (0,4 mld EUR), nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych – o 18% (0,4 mld EUR) oraz alkoholi – o 4,5% (0,3 mld EUR) i soków owocowo-warzywnych – o 0,5% (0,3 mld EUR). Zmniejszeniu uległy natomiast wpływy ze sprzedaży zagranicznej tytoniu i wyrobów tytoniowych (o 4%, do 2,0 mld EUR).
(rpf) Paweł Pąk / Źródło: GUS, KOWR
Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.