REKLAMA

Samochód dla rolnika: Chevrolet 3100 – kultowy samochód amerykańskiego farmera

Redakcja - Elektronika i motoryzacja
31.12.2017
chat-icon 0

Gdyby zapytać, który z samochodów kojarzy się jednoznacznie z pracą rolnika, i wziąć pod uwagę użytkowników na świecie, na pewno numerem jeden będzie Chevrolet, poczciwy pickup z ponad półwiecznym rodowodem.

REKLAMA

Gdyby zapytać, który z samochodów kojarzy się jednoznacznie z pracą rolnika, i wziąć pod uwagę użytkowników na świecie, na pewno numerem jeden będzie Chevrolet, poczciwy pickup z ponad półwiecznym rodowodem.

Znany z niezliczonych ujęć filmowych, kojarzony z ranchem, z przewożeniem towarów i załadunkiem wszystkiego, co trzeba przewieźć bez obaw o zadrapanie lakieru, w Ameryce jest jednym z wielu „koni roboczych”.

W Polsce natomiast, jako auto kultowe, jest wciąż rzadkim pojazdem, i jaki taki, staje się wizytówką firm, obiektem tuningu i modelem ekspozycyjnym, błyszczących nowiutkim błękitnym, lub czerwonym lakierem, i obowiązkowo – wypolerowanymi do granic możliwości chromami.

Ceny na naszym rynku tez do najniższych nie należą – te samochody w stanie roboczym, wyjściowym do tuningu, a sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych, mające kilkadziesiąt lat w dowodzie rejestracyjnym, kosztują przykładowo (kilka egzemplarzy znalezionych w Internecie) siedemdziesiąt kilka tysięcy złotych.

Chevrolet 3100 rocznik 1955, prezentowany niedawno na targach motoryzacyjnych w Poznaniu, zszedł z taśmy produkcyjnej jako przedstawiciel modelu Chevrolet Advance Design produkowanego zaledwie od ośmiu lat, i w zasadzie... już kończącego się - bo w marcu 1955 roku rozpoczęto wytwarzanie podobnego koncepcyjnie, lecz innego wizualnie Chevroleta Task Force Series.

Pierwsze ADS-y też miały nieco inny przód od prezentowanego wozu, produkowano je od czerwca 1947 roku. Zastąpiły wówczas półciężarówki Chevroleta model AK, wytwarzane w latach 1941 – 1947.

Model 3100 był półtonowym pickupem (lub z blaszaną zabudową, względnie w wariancie osobowym - Suburban), dwudrzwiowym, z ręczną 3-4 stopniową skrzynią biegów, lub 4-stopniową automatyczną skrzynią, o długości 4,990 mm (wersje produkowane do 1952 roku) lub 4,860 mm (wersje z lat 1953-55). Silniki miały pojemność 3,5 l (wozy produkcji do 1953 roku), 3,9 lub 4,3l (lata 1954-55).  

W Przewodniku Kupującego Klasycznego Pick'Upa, znajdziemy zdanie, że „wszystko co potrzebujesz, to znaleźć perfekcyjną starą ciężarówkę”. Chevrolety 3100 są tam opisane jako  prymitywne w kształcie, surowe samochody, nadające się do pracy, a nie do popisywania się na drogach.

Dziś można ponadto znaleźć przyjemniejsze w prowadzeniu i bardziej ekonomiczne wozy. Ale jednocześnie – stare 3100-tki mają swoich zagorzałych fanów, którzy nigdy nie powiedzą na nie złego słowa, i dla których nie było, nie ma i nie będzie lepszych wozów...

(rmo) Paweł Okoński


chat-icon 0

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA