REKLAMA

UE zakazała rejestracji aut spalinowych od roku 2035. Czy to samo stanie się z pojazdami rolniczymi?

Redakcja - Prawo i Finanse
22.02.2023
Lubię to
Lubię to
0
Super
Super
0
Haha
Haha
0
Smutny
Smutny
0
Szok
Szok
0
Zły
Zły
0
chat-icon 0

Czy pojazdy rolnicze na prąd staną się już wkrótce faktem?

- W połowie lutego Parlament Europejski przegłosował zakaz rejestracji aut spalinowych od roku 2035 na terenie całej Unii Europejskiej.
- Nowe przepisy nie obejmują pojazdów rolniczych, w tym ciągników i kombajnów. Jednak taki zakaz jest sprawą otwartą, ze względu na zbyt wolne tempo spadku emisji CO2, które ma miejsce obecnie.
- Jednocześnie firmy produkujące sprzęt rolniczy pracują nad alternatywnymi konstrukcjami silników do maszyn rolniczych. Znane są projekty pojazdów napędzanych wodorem, metanem czy amoniakiem.

fot. Paweł Pąk
REKLAMA
Czy pojazdy rolnicze na prąd staną się już wkrótce faktem?[/caption]

- W połowie lutego Parlament Europejski przegłosował zakaz rejestracji aut spalinowych od roku 2035 na terenie całej Unii Europejskiej.
- Nowe przepisy nie obejmują pojazdów rolniczych, w tym ciągników i kombajnów. Jednak taki zakaz jest sprawą otwartą, ze względu na zbyt wolne tempo spadku emisji CO2, które ma miejsce obecnie.
- Jednocześnie firmy produkujące sprzęt rolniczy pracują nad alternatywnymi konstrukcjami silników do maszyn rolniczych. Znane są projekty pojazdów napędzanych wodorem, metanem czy amoniakiem.

Zakaz rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi

Od 14 lutego 2023 na terenie wszystkich państw Unii Europejskiej rejestrowanie nowych samochodów napędzanych silnikami spalinowymi będzie w przyszłości zabronione. Zmiany wejdą w życie w 2035 roku. W czasie głosowania w Parlamencie Europejskim ponad 340 głosów było za wycofaniem konstrukcji spalinowych, 279 posłów głosowało przeciw, a 21 wstrzymało się.

W uzasadnieniu przyjętych zmian znalazły się informacje, że transport samochodowy jest jedyną branżą, w której emisje szkodliwych gazów cieplarnianych wzrastają cały czas od 1990 roku. Przez ostatnie 30 lat emisja gazów zwiększyła się aż o 33,5%. Zakazem rejestracji objęte są pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony oraz auta osobowe.

Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska, w 2019 roku prawie 25% całkowitej emisji CO2 na terenie UE było wynikiem ruchu pojazdów, z czego 71% pochodziło z komunikacji drogowej. Według kolejnych badań i analizy statystyk wynika, że 60% wszystkich zanieczyszczeń generują samochody osobowe, wykorzystujące silniki Diesla i oleje napędowe. Władze Unii Europejskiej postawiły przed sobą ambitny cel – do roku 2050 zniknie 90% zanieczyszczeń z ruchu drogowego, natomiast auta będą całkowicie bezemisyjne. Sektor transportu drogowego ma stać się neutralny względem emisji CO2.

Obecnie jedyną alternatywą do zastąpienia tradycyjnego transportu kołowego wydają się być samochody o napędzie elektrycznym. Jednak rodzi to wiele problemów - to przede wszystkim wysokie koszty zakupu. “Elektryk” jest kilka razy droższy od swojego odpowiednika napędzanego benzyną. Korzystanie z niego jest mało praktyczne, wymaga kilkugodzinnego ładowania akumulatorów. W Polsce brakuje punktów i stacji ładowania, w których można by uzupełniać stan baterii. Jazda autami elektrycznymi jest także problematyczna zimą, ponieważ można nimi pokonać mniejszy dystans niż latem.

Nadal można używać samochodów z napędem spalinowym, które zostały zarejestrowane do tej pory, jednak niedługo ich zasięg będzie znacznie ograniczony. Już teraz słychać zapowiedzi zakazu wpuszczania aut spalinowych do centrów największych miast – Krakowa lub Warszawy. Dużą popularność zdobyła koncepcja “15 minutowego miasta”. Z czasem zakaz będzie rozszerzany na mniejsze miejscowości - zamieszkiwane przez co najmniej 100 tysięcy osób.

Co stanie się z maszynami rolniczymi?

W świetle przyjętych przepisów pojawia się pytanie – co w takim razie z ciągnikami i maszynami rolniczymi, które również są napędzane silnikami spalinowymi?

Póki co, właściciele tych pojazdów nie muszą się niepotrzebnie martwić. Rozporządzenie nie ma mocy wykonawczej w stosunku do maszyn o charakterze rolniczym.

Jednocześnie firmy działające na rynku ciągników i kombajnów patrzą na zachodzące zmiany z niepokojem. Przedstawiciele spółki Deutz AG niepokoją się, ponieważ unijni politycy nie są zainteresowani faktyczną ochroną klimatu, a kwestiami ideologicznymi. Dzieje się tak, pomimo faktu, że na rynku są już dostępne technologie, które skutecznie ograniczają szkodliwe oddziaływanie silników spalinowych na atmosferę.

Te obawy są uzasadnione, ponieważ zgodnie z prognozami Parlamentu Europejskiego, jeśli spadek emisji będzie postępował w takim tempie jak obecnie, to do 2050 roku zmniejszy się zaledwie o 22%. Jest to o wiele za mało w porównaniu do ambitnych planów, jakie snują eurokraci. Aby zrealizować swoje wizje, politycy w Brukseli mogą sięgnąć po bardziej rygorystyczne metody i wymusić szybsze zmiany.

Alternatywne konstrukcje dla ciągników i kombajnów

W odpowiedzi na coraz większe obostrzenia i rygorystyczną politykę klimatyczną UE, wielu producentów sprzętu rolniczego rozwija alternatywne napędy do maszyn rolniczych. Wspomniany już Deutz AG zajmuje się badaniem możliwości silników zasilanych wodorem i wdrażaniem nowych koncepcji silników do ciągników i kombajnów. Podobny projekt ujrzał światło dzienne za sprawą marki Fendt, której ciągnik Fendt Vario na wodór jest w fazie testów.

New Holland jest prekusorem maszyn napędzanych na metan i wprowadził na rynek pierwszą maszynę na LNG. Producent ciągników John Deere uruchomił start-up, którego efektem ma być maszyna zasilana amoniakiem.

Użytecznym źródłem energii do napędzania pojazdów rolniczych mogą być biopaliwa, które stanowią domieszkę do tradycyjnych olejów napędowych. Jednak w tym przypadku spotyka się to ze sprzeciwem na szczeblu rządowym. Niemiecka minister środowiska Steffi Lemke chce wycofania biopaliw, by uwolnić grunty pod produkcję żywności i ochronę zagrożonych gatunków.

 

chat-icon 0

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA