REKLAMA

Usterka w ciągniku. Jakie prawa konsumenckie przysługują rolnikom?

Wyobraź sobie taką sytuację - kupujesz ciągnik z drugiej ręki. Podpisujesz umowę sprzedaży i jesteś bardzo zadowolony. Jednak po paru dniach okazuje się, że maszyna ma poważną wadę i jest niesprawna. Można ją wprawdzie uruchomić, ale wymaga drogiego remontu. Dzwonisz więc do sprzedawcy. On, jak gdyby nic wzrusza ramionami i mówi: “to nie mój problem, widziały gały, co brały”. Czujesz się bezsilny, ale czy faktycznie nie możesz nic zrobić?

fot. Paweł Pąk
Michał Ziemski 10.08.2023 chat-icon0

REKLAMA

Wyobraź sobie taką sytuację - kupujesz ciągnik z drugiej ręki. Podpisujesz umowę sprzedaży i jesteś bardzo zadowolony. Jednak po paru dniach okazuje się, że maszyna ma poważną wadę i jest niesprawna. Można ją wprawdzie uruchomić, ale wymaga drogiego remontu.  Dzwonisz więc do sprzedawcy. On, jak gdyby nic wzrusza ramionami i mówi: “to nie mój problem, widziały gały, co brały”. Czujesz się bezsilny, ale czy faktycznie nie możesz nic zrobić?

Jakie są najważniejsze uprawnienia, które chronią kupującego?

Każdy konsument może w przypadku wymiany handlowej zażądać reklamacji towaru, jeśli jego zakup nie jest zgodny z umową. Jednak problem pojawia się najczęściej, gdy sprzedawcą jest osoba prywatna, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Prawo cywilne posiada dwa mechanizmy, które mogą być wykorzystane w przypadku wykrycia fizycznej wady po zakupie. Należą do nich:
  • gwarancja przy sprzedaży - jej podstawą jest oświadczenie gwarancyjne, składane przez sprzedawcę. Jego obowiązkiem jest zwrot pieniędzy, wymiana przedmiotu sprzedaży lub jego naprawa. Dochodzą do tego dodatkowe warunki, które są zapisywane w udzielonej gwarancji. To rozwiązanie najczęściej występuje w przypadku sprzedaży nowych przedmiotów, które są oferowane na rynku pierwotnym, czyli przez pierwszego sprzedawcę. Termin gwarancji ma określoną datę ważności, a jeśli nie została wyznaczony, to domyślnie wynosi 2 lata od momentu sprzedaży,
  • rękojmia za wady fizyczne - działa niezależnie od tego czy przedmiot jest objęty gwarancją. Rękojmia obejmuje ukryte wady, które nie muszą być ujęte w umowie sprzedaży. Strony transakcji mogą się umówić, że sprzedawca ogranicza swoją odpowiedzialność za wady, ale musi znaleźć to potwierdzenie w umowie.
Jeśli kupiłeś jakikolwiek przedmiot u innej osoby, to możesz oczekiwać, że będzie on w pełni sprawny. W przeciwnym wypadku możesz odstąpić od umowy lub zażądać wymiany lub naprawy przedmiotu.

Co z wadliwymi maszynami, które są używane?

W przypadku produktów używanych odpowiedzialność sprzedawcy może być ograniczona do maksymalnie jednego roku. Zgodnie z artykułem 560 kodeksu cywilnego, jeśli dana rzecz posiada wadę, to kupujący może zażądać obniżenia jej ceny lub całkowicie zrezygnować z zakupu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której sprzedawca wymieni rzecz na przedmiot pozbawiony wad lub usunie usterkę.

Jakie mogą być fizyczne wady?

Każdy fizyczny defekt oznacza niezgodność z umową i może być podstawą do jej unieważnienia. Dlatego warto znać podstawowe typy wad. Należą do nich następujące cechy:
  • przedmiot nie spełnia swojej podstawowej funkcji,
  • produkt nie posiada właściwości opisywanych przez sprzedawcę - to może być środek ochrony roślin, który nie chroni przed szkodnikami,
  • niekompletność przedmiotu sprzedaży - np. przyczepa bez dyszla,
  • przedmiot nie może być wykorzystany przez kupującego - dotyczy to sytuacji, w których dana rzecz nie może służyć celom klienta mimo zapewnień sprzedawcy. Tak jest w sytuacji, gdy rolnik kupił traktor, który nie ma wystarczającej mocy, aby obsługiwać konkretny model maszyny rolniczej.
(rtr) Michał Ziemski

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA