REKLAMA

Valtra T174e Versu – piękność na gąsienicach

Redakcja - Technika
03.11.2018
Lubię to
Lubię to
0
Super
Super
0
Haha
Haha
0
Smutny
Smutny
0
Szok
Szok
0
Zły
Zły
0
chat-icon 0

Na zeszłorocznej edycji Agro Show, Valtra była niewątpliwą gwiazdą – wysoki, mocny ciągnik przyciągał spojrzenia z daleka, choć goście nie patrzyli na kabinę kierowcy z napisem „nowość” na przedniej szybie, ani na zaokrągloną efektownie maskę. Najwięcej uwagi poświęcali bowiem podwoziu – czterem gąsienicom w układzie piramidy.

fot. Paweł Okoński
REKLAMA

Na zeszłorocznej edycji Agro Show, Valtra była niewątpliwą gwiazdą – wysoki, mocny ciągnik przyciągał spojrzenia z daleka, choć goście nie patrzyli na kabinę kierowcy z napisem „nowość” na przedniej szybie, ani na zaokrągloną efektownie maskę. Najwięcej uwagi poświęcali bowiem podwoziu – czterem gąsienicom w układzie piramidy.

Valtra T174e Versu, bo o niej mowa, jest już w sprzedaży, jednak dopiero zdobywa zainteresowanie rolników. Po prostu - zalety napędu gąsienicowego nie są jeszcze powszechnie znane, a na napęd patrzy się przez pryzmat wyższej ceny.

Ciągnik napędzany jest silnikiem Agco Power 74EWF, sześciocylindrowym, o pojemności 7,4 litra.

Jego moc maksymalna wynosi 129 kW (175KM), a z doładowaniem – 140 kW (190KM) przy prędkości obrotowej 1900 obrotów na minutę w trybie standard i 1700 w trybie eco.

Nominalna prędkość obrotowa wynosi w Valtrze odpowiednio przy powyższych trybach 2100 i 1800 obr/min, standardowy maksymalny moment obrotowy – 740 i 850 Nm, maksymalny moment obrotowy z doładowaniem – 780 i 900 Nm przy prędkości obrotowej silnika 1500 i 1100 w tych trybach. Wybór jednego z dwóch ustawień silnika ma znaczenie dla zminimalizowania zużycia paliwa w przeciętnych zastosowaniach i przy pracach transportowych. Te oszczędności w zużyciu paliwa mogą sięgać w seriach T 155-271 KM nawet 10 procent.  

Informacje podawane dla typu – bez wyróżniania napędu kołowego czy gąsienicowego - mówią, że ciągnik ma długość 5,8 m wraz z przednim podnośnikiem, wysokość 3,13 m, i pojemność zbiornika paliwa – 380 l. Maksymalny wydatek pompy wynosi do 200 litrów na minutę, a udźwig podnośnika – 8.100 kg lub 9.500 kg.

Przy okazji, warto przypomnieć, że w wyścigu technologicznym, w którym uczestniczą ciągniki, brana jest pod uwagę nie tylko moc silnika, ale też sprawność sprawność układu jezdnego. Ta ostatnia zależna jest od zalet technicznych tegoż i od podłoża, po którym ciągnik jedzie.

Ciągnik z napędem kołowym ma sprawność układu jezdnego ocenianą na poziomie 50-60%, podczas gdy jego odpowiednik z układem gąsienicowym – już 70-80%! Gąsienica powodując większą powierzchnię kontaktu układu jezdnego z podłożem, zmniejsza nacisk na glebę i poprawia stabilność układu na glebie: podłoże reaguje na ciężar ciągnika w mniejszym stopniu niż w przypadku kół (mniejsza powierzchnia kontaktu – większy nacisk) i w mniejszym stopniu – aż o 50% - powoduje naturalny poślizg, skutkujący przesuwaniem się ziemi w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu maszyny.

Gąsienice w efekcie sprzyjają mniejszym stratom energii, większej oszczędności paliwa w stosunku do jednostki powierzchni, i szybszemu wykonania zadania. Docenić to można szczególnie w przypadku konieczności podjęcia pracy na nierównej nawierzchni, np. po orce.

Ponadto mniejsze ugniatanie gleby, które zapewniają gąsienice, oznacza mniejsze jej zagęszczenie, mniejszy wpływ na systemy korzeniowe roślin, i na stosunki wodno - powietrzne w glebie, co powoduje z kolei lepsze warunki do wzrostu roślin i plonowania.  

(rtr) Paweł Okoński

Lubię to
Lubię to
0
Super
Super
0
Haha
Haha
0
Smutny
Smutny
0
Szok
Szok
0
Zły
Zły
0
chat-icon 0

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA