REKLAMA

Duży wzrost wartości polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych

Redakcja - Prawo i Finanse
02.11.2022
chat-icon 0

Pierwsze osiem miesięcy 2022 roku to bardzo pozytywny okres dla eksportu polskiej żywności. Jest więc szansa na lepszy wynik za cały bieżący rok w stosunku do dwunastu miesięcy 2021 roku.

fot. Adobe Stock
REKLAMA

Pierwsze osiem miesięcy 2022 roku to bardzo pozytywny okres dla eksportu polskiej żywności. Jest więc szansa na lepszy wynik za cały bieżący rok w stosunku do dwunastu miesięcy 2021 roku.

W okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski odnotowała znaczny wzrost. Jest to jednak spowodowane głównie nie samym wzrostem ilości eksportowanej z Polski żywności ale słabnącym złotym. Polska waluta odnotowała w ostatnim roku niemal osłabienie do głównego koszyka walut o ok. 1/5. W sierpniu 2021 roku euro kosztowało 4,2 zł, a rok później niemal 5,0 zł. Nie są to dobre wiadomości dla importerów, ale z pewnością cieszą eksporterów.

W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku sprzedaż za granicę osiągnęła 30,3 mld EUR (140 mld zł), czyli o 26,7% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, wzrost wartości eksportu spowodowany był wynikiem korzystnego dla eksporterów kursu złotego względem euro, ale nie tylko. To również zasługa wielu innych czynników, takich jak:


- konkurencyjność cenowa i jakościowa polskich produktów rolno-spożywczych,


- aktywność krajowych przedsiębiorców w kierunku dywersyfikacji relacji biznesowych na rynkach krajów trzecich,


- utrzymujący się popyt na polskie produkty na rynku międzynarodowym, który został wypracowany dzię dostosowywaniu oferty asortymentowej przez rodzimych przedsiębiorców do zróżnicowanych preferencji konsumentów zagranicznych oraz globalnego wzrostu cen żywności mającego odzwierciedlenie w rosnących cenach transakcyjnych uzyskiwanych w polskim eksporcie artykułów rolno-spożywczych.

Sprzedaż zagraniczna polskiej żywności w liczbach

Sprzedaż do krajów Unii Europejskiej wygenerowała poad 74% wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych, to właśnie na rynku unijnym sprzedano towary o wartości 22,4 mld EUR, a to oznacza, że odnotowano wzrost o 30% w odniesieniu do okresu styczeń–sierpień 2021 r. Najczęściej sprzedawane produkty spożywcze z Polski do Unii Europejskiej to:


- mięso drobiowe (2,1 mld EUR),


- papierosy (1,9 mld EUR),


- produkty mleczne (1,8 mld EUR),


- mięso wołowe (1,2 mld EUR),


- pieczywo i wyroby piekarnicze (1,1 mld EUR),


- karmę dla zwierząt (1,0 mld EUR),


- także wyroby czekoladowe (0,9 mld EUR)

Spośród 27 krajów Unii Europejskiej najwięcej środków uzyskano ze sprzedaży do:


- Niemiec (7,5 mld EUR, wzrost o 26%),


- Niderlandów (2,1 mld EUR, wzrost o 45%),


- Francji (1,9 mld EUR, wzrost o 32%),


- Włoch (1,5 mld EUR, wzrost o 16%),


- Czech (1,3 mld EUR, wzrost o 32%).

Poza Unię Europejską wyeksportowano polskie produkty rolno-spożywcze o wartości 7,8 mld EUR (wzrost o 19%). Głównie były to:


- produkty mleczne (693 mln EUR),


- mięso drobiowe (612 mln EUR),


- pszenica (520 mln EUR),


- wyroby czekoladowe (451 mln EUR),


- pieczywo i wyroby piekarnicze (436 mln EUR)


- papierosy (392 mln EUR).

Ich odbiorcami, tak jak w poprzednich latach były:


- Wielka Brytania (przychody na poziomie 2,4 mld EUR, wzrost o 28%),


- Ukraina (615 mln EUR, wzrost o 21%),


- Stany Zjednoczone (475 mln EUR, wzrost o 25%),


- Arabia Saudyjska (339 mln EUR, spadek o 11%),


- Izrael (251 mln EUR, wzrost o 33%),


- Norwegia (198 mln EUR, wzrost o 25%)


- Algieria (172 mln EUR, spadek o 46%).

Jak kształtowała się struktura towarowa polskiego eksportu rolno-spożywczego?

To przede wszystkim mięso i produkty mięsne (6,2 mld EUR, wzrost o 38%), w tym głównie mięso drobiowe i wołowe, przetwory mięsne i mięso wieprzowe. Kolejne miejsca zajęły:


- ziarno zbóż i przetwory (4,2 mld EUR, wzrost o 42%),


- tytoń i wyroby tytoniowe (2,8 mld EUR, wzrost o 5%),


- produkty mleczne (2,5 mld EUR, wzrost o 42%),


- cukier i wyroby cukiernicze (2,0 mld EUR, wzrost o 16%).

Duży wzrost w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2022 roku odnotowano również w imporcie towarów rolno-spożywczych, którego wartość osiągnęła 20,3 mld EUR (94 mld zł) i był o 28,2% większy niż przed rokiem. Bardzo duży wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców.

Dodatnie saldo wymiany handlowej w okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku ukształtowało się na poziomie 10,0 mld EUR (46 mld zł), czy wyższym o 23,8% wyższym niż w analogicznym okresie 2021 r.

(rpf) pp / Źródło: KOWR

chat-icon 0

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA