REKLAMA

Deutz-Fahr C6205 – kombajn komfortowy i ekologiczny

Redakcja - Technika
30.10.2017
chat-icon 0

Firma Deutz-Fahr znana jest z tworzenia maszyn o wysokiej wydajności.

fot. Deutz-Fahr
REKLAMA

Firma Deutz-Fahr znana jest z tworzenia maszyn o wysokiej wydajności.

Niemiecka marka przedstawiła niedawno najnowsze kombajny serii C6000, C7000 oraz C9000 z zakresem mocy od 230 KM do 396 KM, które mają przyczynić się do zapewnienia nabywcy szybkich i wydajnych żniw dzięki niezawodności, niskiemu zużyciu paliwa i maksymalnej efektywności.

Do tego dochodzi jeszcze różnorodny wybór szerokości roboczych hederów od 4,2 do 9 m i bogate opcje wyposażenia ułatwiające pracę: duża powierzchnia sit od 4,22 do 6,31mkw, kabina Commander V – klasa premium, pojemność zbiornika do 9500 l (+ 500 l), nowy komputer z dotykowym ekranem, z możliwością programowania ustawień do rodzaju zbóż i warunków pracy.

Przyjrzyjmy się zatem kombajnowi, na którego zalety Deutz – Fahr kładzie obecnie duży nacisk – modelowi C6205. Wpisuje się on w linie modeli kombajnów zbożowych, które charakteryzuje – jak podkreśla producent - nowy design, innowacyjne rozwiązania techniczne gwarantującymi najwyższy komfort oraz pozwalające na spełnienie wszystkich oczekiwań użytkownika w zakresie wydajności i jakości zbieranego plonu.

6205 czerpie z doświadczeń modeli Serii C7000 oraz C9000 i jest przeznaczony dla małych i średnich gospodarstw, oczekujących niezależności oraz posiadania niezawodnej i kompaktowej maszyny. Jako nowa generacja kombajnów zbożowych, wyznacza całkowicie nowe standardy w zakresie wydajności i jakości zbioru różnego rodzaju zbóż. Jedną bowiem z jego zalet jest innowacyjna konstrukcja systemu omłotu, wykorzystująca pięć wytrząsaczy.

C6205, jak przystało na jeden z nowych modeli serii C6000 zapewnia wysoki komfort pracy operatora, m.in. dzięki przestronnej kabinie z dużymi szybami, gwarantującymi bardzo dobrą widoczność dookoła maszyny. Do tego po lewej stronie fotela operatora usytuowano fotel pasażera, pod którym zabudowano dużą chłodziarkę. Kabina jest dobrze wyciszona i wyposażona w wydajny układ klimatyzacji. Filtry kabinowe zabezpieczają wnętrze kabiny przed pyłem i kurzem. Sterowanie klimatyzacją prowadzi się przy pomocy panelu ulokowanego pod dachem kabiny, tam tez są dysze nawiewów oraz osłona przeciwsłoneczną. 

Kombajn posiada też komputer pokładowy CCM, który wyświetla informacje na temat prędkości jazdy, wielkości strat ziarna, całkowitej i częściowej powierzchni wykonanej pracy, prędkość odrzutnika słomy, obroty wentylatora turbinowego, liczbę godzin pracy silnika i podzespołów systemu omłotu. Panel z kontrolkami pozwala operatorowi zorientować się szybko, jakie są aktualne nastawy i wyniki pracy kombajnu. Fotel operatora zintegrowano z podłokietnikiem oraz joystickiem do sterowania wszystkimi podstawowymi funkcjami kombajnu.

Kombajn wyposażony jest w heder do zbioru zbóż oraz specjalne zestawy pozwalające na przezbrojenie hederów do zbioru słonecznika czy rzepaku (heder może być wyposażony w dwie dodatkowe kosy boczne do zbioru rzepaku, które optymalizują sposób podawania masy do hedera, a przy zbiorze słonecznika, heder doposażany jest w specjalne rozdzielacze łanu).

Ponadto w ofercie Deutz-Fahr znajdują się także hedery z wysuwanym stołem (VARIO), przeznaczone do różnego rodzaju plonów: mamy do wyboru trzy szerokości robocze: 5 metrów, 5,5 metrów i 6,5metra, wszystkie z hydrauliczną regulacją dolnej powierzchni wnętrza hedera w zakresie 70 cm. Regulacja uruchamiana jest z wnętrza kabiny lub z okolic nagarniacza. Jednak standardowe hedery w modelu Serii C6000 dostępne są w szerokościach: 4,20 / 4,80 / 5,40 oraz 6,30 metra i jak podaje producent, mają one planetarny napęd kosy, zapewniający bardzo dużą częstotliwość ruchu noży (około 1220 cięć na minutę).

Skuteczność i wydajność kosy ma jeszcze zwiększać opatentowany system Schumacher Easy Cut II, wykorzystujący wzmocnione noże i ulepszony system ich prowadzenia, z zabezpieczeniem przed uszkodzeniem. Deutz-Fahr informuje, że przenośnik ślimakowy ma średnicę 610 mm i został wyposażony dodatkowo w palce i listwy podające masę do przenośnika pochyłego ze stałą wydajnością.

Nagarniacz – jego wysokość i pozycja – są sterowane z kabiny, według uznania operatora, dostosowującego je do różnej wysokości plonów. Jego prędkość obrotowa może być tak ustawiona, by pasować do prędkości jazdy kombajnu, i w efekcie zapewnić najlepszy sposób podawania masy do hedera.

Przyjrzyjmy się jeszcze systemowi omłotu modelu C6205. Według producenta, gwarantuje on najwyższą wydajność zbioru każdego rodzaju plonu, przy zachowaniu najwyższej jakości zebranego ziarna i słomy. Zastosowanie bębna młócącego o średnicy 600 mm z ośmioma cepami pozwala doskonałe oddzielanie plonu oraz zachowuje wysoką wytrzymałość podzespołów.

Kombajn oferuje zakres prędkości obrotowych bębna od 420 do 1250 obr./min; dodatkowo, układ może zostać wyposażony w dodatkowy reduktor dzięki któremu system uzyskuje obniżone obroty o około 50%. Kąt opasania klepiska w modelach C6205 wynosi 121 stopni, dzięki czemu zachowano ogromną powierzchnię separacji.

Klepiska jednoelementowe oferowane są w trzech różnych wersjach: z otworami o wielkości 14, 11 i 16 mm z przeznaczeniem do zbioru różnego rodzaju plonów. Ponadto w opcji dodatkowe kombajny mają klepiska segmentowe, które jeszcze dokładniej przystosowują podzespoły robocze do zbioru różnych roślin.. Operator może wybrać pomiędzy różnymi konfiguracjami pojedynczych elementów klepiska aby przygotować kombajn do zbioru z pełną wydajnością.

Deutz – Fahr zapewnia, że modele C6205 TS oferowane są z drugim bębnem młócącym, czyli z turbo-separatorem. Tego rodzaju system omłotu pozwala zwiększyć wydajność pracy całego kombajnu o około 20%, dzięki temu maszyna zachowuje najlepsze parametry w trakcie żniw, nawet w trakcie prac z ciężkimi plonami. Turbo-separator to bęben o średnicy 590 mm, wyposażony w 10 listew. Jego rdzeń może być regulowany w pięciu ustawieniach, co pozwala na regulację agresywności działania całego układu.

Kombajn ma zabudowany zbiornik na ziarno o pojemności 7000 litrów, co pozwala na wielogodzinne prace bez konieczności wyładunku. Rurę wyładowczą zamontowano wysoko w zbiorniku, umożliwia ona szybki wyładunek ziarna (do 75 l/s), nawet do przyczep z wysokimi burtami oraz hederem o szerokości roboczej 6 metrów. Operator może kontrolować stan napełnienia zbiornika z pozycji za kierownicą, spoglądając przez okienka.

Producent chwali też napęd maszyny – kombajn napędzany jest silnikiem spełniającym wymogi normy emisji spalin Tier 4Final generujący moc 230 KM (169 kW), o pojemności 6,1 litra, chłodzony cieczą. W tym układzie katalizator utleniający DOC (Diesel Oxidation Catalysts) współpracuje z pasywnym filtrem cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter) oraz systemem SCR (Selective Catalytic Reduction) i skutecznie redukuje zawartość tlenków azotu w spalinach (NOx) które są jednym z najbardziej szkodliwych dla środowiska składników powstających w procesie spalania paliwa.

(rtr) Paweł Okoński

chat-icon 0

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA