REKLAMA

Kubota M5091 – udoskonalony następca modelu M8560

Redakcja - Technika
26.11.2017
chat-icon 0

Zaprezentowany na tegorocznych targach Agritechnica w Hanowerze ciągnik rolniczy Kubota M5091, to następca znanego i cenionego przez użytkowników modelu M8560.

fot. Paweł Pąk
REKLAMA

Zaprezentowany na tegorocznych targach Agritechnica w Hanowerze ciągnik rolniczy Kubota M5091, to następca znanego i cenionego przez użytkowników modelu M8560.

Zmiany spowodowane są między innymi coraz ostrzejszymi wymogmi ochrony środowiska, a także uwagami zgłaszanymi przez użytkowników poprzedniego modelu. Producent zapewnia, że w nowym traktorze wprowadzono wiele udoskonaleń, które sugerowali klienci, między innymi zastosowano nową większą aż o 18 cm kabinę z homologacją na dwie osoby, rewers elektrohydrauliczny, całkiem nowy wygląd ciągnika. To tylko kilka zmian w stosunku do starszego brata.

Dane techniczne ciągnika Kubota M5091:


- moc: 95 KM,


- prędkość maksymalna: 40 km/h,


- przekładnia: 36 biegów w przód i w tył,


- tylny udźwig: 4100 kg,


- WOM: 540/540 E

Silnik


Szesnastozaworowa, 4-cylindrowa jednostka napędowa o pojemności 3,8 litra i mocy 95 KM, z turbosprężarką oraz układem wtrysku bezpośredniego Common Rail. Silnik spełnia normę emisji spalin EURO IV dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych DPF oraz układu SCR. Kubota jako pierwszy producent umieścił wszystkie systemy czystości spalin pod maską. Dla użytkowników takie rozwiązanie oznacza maksymalną widoczność co zapewnia jeszcze szybsze manewrowanie ciągnikiem.

Dwa wałki wyrównoważające gwarantują niezrównaną kulturę pracy silnika, a powierzchnie tłoków pokryte dwusiarczkiem molibdenu oraz bardzo dokładna obróbka każdego elementu jednostki napędowej – jej ogromną żywotność. W nowym modelu poprawiono również charakterystykę momentu obrotowego gdzie jego maksymalny poziom ponad 360 Nm jest osiągany już przy niespełna 1300 obr./min.

Rewers elektrohydrauliczny


Dzięki zastosowaniu rewersu elektrohydraulicznego zmiana kierunku jazdy następuje bardzo płynnie, bez potrzeby użycia pedału sprzęgła. Szczególnie sprawdza się to w pracy z ładowaczem czołowym, ponieważ dużo szybciej można wykonać zadania związane z jazdą do przodu i do tyłu.

Przedni most


Przeniesienie napędu na przednie koła odbywa się za pomocą przekładni stożkowych zatopionych w kąpieli olejowej i zamkniętych w szczelnej obudowie. Takie rozwiązanie zapewnia utrzymanie mechanizmu w czystości oraz możliwość bezpiecznego przekazania całkowitej mocy na koła nawet przy maksymalnym skręcie i obciążeniu przodu ciągnika. Promień zawracania ciągnika jest niezwykle mały: 4,2 m. bez hamulców.

Wał odbioru mocy (WOM)


W standardzie ciągnik M5091 oferuje WOM o dwóch prędkościach obrotowych – 540 i 540E, które teraz można zmieniać w kabinie. Prędkość ekonomiczna 540E jest wskazana przy pracy z urządzeniami, które potrzebują mniejszą moc. W tym trybie prędkość 540 obrotów na minutę uzyskuje się przy niższych obrotach silnika, co gwarantuje jeszcze bardziej ekonomiczną pracę. Jako opcję ciągnik może posiadać WOM o prędkościach obrotowych 540/1000.

Skrzynia biegów


Ciągnik Kubota M5091 posiada w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów z jednostopniowym wzmacniaczem momentu obrotowego. Skrzynia posiada sześć przełożeń głównych oraz 3 zakresy reduktora (biegi szosowe, polowe i pełzające). W modelu tym producent zastosował nadbieg, który pozwala uzyskać maksymalną prędkość ciągnika (39,9 km/h) już przy 2080 obr/min.

Dzięki temu traktor oferuje zaskakująco niskie spalanie w zadaniach transportowych. Biorąc pod uwagę półbiegi, ciągnik posiada 36 prędkości do przodu i 36 do tyłu. Wszystkie biegi wchodzą precyzyjnie i lekko.

Kabina


W modelu M5091 zastosowano zupełnie nową kabinę, która jest większa aż o 18 cm co zapewnia jeszcze większą wygodę operatora także przy jeździe z pasażerem. Duże powierzchnie szyb zapewniają łatwą obserwację otoczenia ciągnika. Okno dachowe ułatwia operowanie ładowaczem czołowym, oferując fenomenalną widoczność osprzętu nawet przy maksymalnym podniesieniu ramienia. Wraz z nowym modelem zredukowano poziom wewnątrz kabiny do 72 dB(A)

Klimatyzacja


Montowana w standardzie klimatyzacja z nawiewami w desce rozdzielczej zapewnia równomierne ogrzewanie lub chłodzenie całego ciała operatora.

Układ hydrauliczny i tylny TUZ


Kubota M5091 dysponuje dwiema pompami hydraulicznymi zębatymi o łącznym wydatku 89,7 L/min gwarantującymi dużą szybkość reakcji podnośnika oraz odpowiednią moc zasilania hydrauliki zewnętrznej. Tylny TUZ kategorii II oferuje udźwig 4100 kg i jest sterowany mechanicznie.

Wyposażenie standardowe


Model M5091 seryjnie oferuje obciążniki przednie o wadze 470 kg, elektrohydrauliczny rewers bezsprzęgłowy, nadbieg do zadań transportowych, jednostopniowy wzmacniacz momentu obrotowego na każdym biegu, biegi pełzające, dwie prędkości WOM 540 i 540E, klimatyzację, fotel z amortyzacją pneumatyczną, system automatycznego zarządzania obrotami silnika Work Cruise, układ pneumatycznego hamowania przyczep dwuobwodowy, przednie błotniki skrętne, poszerzenia błotników tylnych, zaczep transportowy przesuwny automatyczny, zaczep dolny rolniczy, gwarancja 3 lata/4000mth.

(rtr) pp / dane techniczne opracowane na podstawie materiałów firmy Kubota

chat-icon 0

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA