Jak utworzyć profil zaufany
Obecnie posiadanie profilu zaufanego jest konieczne do wypełnienia wniosku suszowego, który dostępny jest wyłącznie w formie elektronicznej. Dzięki posiadaniu profilu zaufanego można również uzyskać zaświadczenie lub złożyć wniosek. Jak założyć profil zaufany?

- konto internetowe w jednym z banków: T-Usługi Bankowe, PKO Bank, inteligo, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, Millennium Bank, Alior Bank, bank spółdzielczy, konto na platformie Envelo,
- dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód - są wydawane od 4 marca 2019 roku) i czytnik NFC,
- kwalifikowany podpis elektroniczny.Można go założyć przez internet poprzez stronę www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany.
Jeśli żaden z tych sposobów nie jest możliwy, można założyć przez internet tzw. tymczasowy profil zaufany. Jest on ważny przez okres 3 miesięcy i zostanie przedłużony automatycznie, jeśli w kraju będą nadal obowiązywać ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.Do złożenia wniosku o tymczasowy profil zaufanynależy przygotować:
- nazwę użytkownika i hasło. Ustala się je samodzielnie. Należy pamiętać, że nazwy użytkownika nie można później zmienić – zostaje ona ustalona raz na zawsze. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry, podkreślenie i łącznik. Nie może natomiast zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie!
- hasło musi posiadać minimum 8 znaków, w tym 1 dużą literę, 1 małą literę oraz 1 cyfrę lub 1 znak specjalny,
- dane do kontaktu: adres e-mail i numer telefonu komórkowego. Na podany adres e-mail będą przychodziły powiadomienia o statusie spraw i wysłanych wnioskach. Z kolei na podany numer telefonu będą przychodziły jednorazowe kody SMS, za pomocą których potwierdza się logowanie do usługi czy podpisanie dokumentu.
- Wejdź na stronę internetową www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany
- Kliknij przycisk Załóż tymczasowy profil zaufany.
- Ustal dane do logowania: nazwę użytkownika i hasło.
- Podaj swoje dane.
- Wybierz aplikację do rozmowy wideo z urzędnikiem.
- Wybierz zakres godzin, w których możesz odbyć tę rozmowę.
- Sprawdź wszystkie dane na podsumowaniu wniosku.
- Potwierdź wysłanie wniosku. Na podany numer telefonu dostaniesz kod autoryzacyjny. Wpisz go w odpowiednie pole i kliknij DALEJ.
- Na podany adres e-mail dostaniesz 2 wiadomości:
- potwierdzenie założenia konta w serwisie profil zaufany,
- potwierdzenie wysłania wniosku. Znajdziesz w nim również numer wniosku, który będzie ci potrzebny, aby rozpocząć rozmowę z urzędnikiem. Nikomu nie podawaj tego numeru! - Czekaj na telefon od urzędnika. Na rozmowę z urzędnikiem będziesz czekać kilka dni. W wyjątkowych sytuacjach możesz czekać dłużej – jeśli na przykład do ministerstwa wpłynie bardzo dużo wniosków w tym samym czasie. Jeśli rozmowa z urzędnikiem przebiegnie pomyślnie i dane zawarte w okazanym dokumencie tożsamości zostaną poprawnie zweryfikowane, twój tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony od razu.
- Czekaj na telefon od urzędnika w wybranym we wniosku zakresie godzin. Urzędnik do ciebie zadzwoni i poda ci numer twojego wniosku. Sprawdź, czy numer się zgadza z numerem przesłanym do ciebie w potwierdzeniu. Jeśli tak, możesz kontynuować rozmowę.
- Urzędnik wyśle na twój adres e-mail link do rozmowy wideo. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji, wskazanej przez ciebie we wniosku. Kliknij przesłany link (w aplikacji Skype kliknij dodatkowo przycisk Zadzwoń).
- Urzędnik poprosi cię o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi ci zasady korzystania z Profilu i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
- Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, twój tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia profilu dostaniesz na swój adres e-mail.
Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.