REKLAMA

SMS ma już 25 lat!

Redakcja - Elektronika i motoryzacja
27.12.2017
chat-icon 0

Ćwierć wieku temu, 3 grudnia 1992 roku Neil Papworth, pracownik brytyjskiegoVodafone, wysłał pierwszego SMS-a do swoich kolegów, którym złożył życzenia z okazji ŚwiątBożego Narodzenia. Nie spodziewał się, jak ten krótki komunikat zrewolucjonizuje globalną komunikację.

ⓒ Andrey Popov - Fotolia.com
REKLAMA

Ćwierć wieku temu, 3 grudnia 1992 roku Neil Papworth, pracownik brytyjskiego Vodafone, wysłał pierwszego SMS-a do swoich kolegów, którym złożył życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Nie spodziewał się, jak ten krótki komunikat zrewolucjonizuje globalną komunikację.

„Merry Christmas” – tak brzmiała treść SMS-a, który w swoim założeniu miał być wykorzystywany jedynie przez operatorów, aby informować klientów o awariach sieci czy zmianach w ofercie. Szybko okazało się jednak, że jest to świetny sposób komunikacji, przez co dziś trudno nam wyobrazić sobie życie bez krótkich wiadomości tekstowych.

SMS – na co dzień i od święta

SMS-y wykorzystujemy w codziennej komunikacji z rodziną i znajomymi, a także z powodzeniem w biznesie. Za pomocą krótkich wiadomości tekstowych umawiamy się na spotkania, przekazujemy sobie bieżące sprawy i składamy życzenia – czy to podczas podroży, leżąc w łóżku lub stojąc w kolejce. Napisanie SMS-a jest szybki i proste, więc nic dziwnego, że robi to praktycznie każdy z nas - ich odbieranie i wysyłanie deklaruje aż 96,5% Polaków (dane: badanie Komunikacja SMS w Polsce 2016/17).

Tak duża popularność SMS-ów sprawiła, że znalazły one również zastosowanie w działaniach marketingowych, usługowych, administracyjnych, bankowych, a nawet w sektorze służby zdrowia i edukacji – dziś możemy otrzymać powiadomienia o rabatach oraz promocjach, statusie realizacji wysyłki, zaległej płatności, korkach, wizycie u lekarza lub wynikach egzaminów.

SMS-y odgrywają też ważną rolę w komunikacji kryzysowej – polskie samorządy coraz częściej korzystają z możliwości informowania swoich mieszkańców o spodziewanych klęskach żywiołowych czy problemach komunikacyjnych. Ten rodzaj komunikacji spotyka się z dużą aprobatą - według raportu Komunikacja SMS w Polsce 2016/17, 97% Polaków uznaje wiadomości od instytucji publicznych za bardzo przydatne lub przydatne, 76% otrzymuje SMS-y od firm i sklepów i ponad 2/3 deklaruje, że chce je otrzymywać nadal. Co sprawia, że popularność krótkich wiadomości tekstowych jest tak duża?

- Największą zaletą korzystania z SMS-ów jest przede wszystkim ich prostota. Dla większości to najbardziej sprawdzona metoda łączności, dostępna niezależnie od posiadanego modelu smartfona czy telefonu, sieci komórkowej i dostępu do internetu. Ponadto każdy wie, jak napisać SMS i jak go wysłać, bowiem proces tworzenia wiadomości jest krótki i intuicyjny - mówi Edyta Godziek, Marketing & PR Manager w platformie SerwerSMS.pl.Jego uniwersalność powoduje, że ciągle, mimo rozwoju innych form komunikacji, cieszy się niesłabnącą popularnością - dodaje.

25 lat ewolucji i rozwoju

Wysłanie 25 lat temu pierwszego SMS-a zapoczątkowało rewolucję w komunikacji mobilnej na świecie. Wiadomości tekstowe stały się podstawą do powstania nowych narzędzi: MMS-ów, za pomocą których można przesyłać obrazy i zdjęcia, a także SMS Voice, które pozwalają dostarczać wiadomości dźwiękowe nawet na telefony stacjonarne.

Na przełomie XX i XXI w. popularne stały się również tzw. SMS-y Premium, czyli wiadomości tekstowe o podwyższonej opłacie. Mimo iż wiążą się z dodatkową płatnością, są chętnie wykorzystywane do wspierania akcji charytatywnych, udziału w konkursach, głosowaniach oraz przy dokonywaniu mikropłatności. SMS-em można dziś otrzymać również paragon ze sklepu, wykorzystać go w procesie zakładania własnej firmy, jako dowód sądowy, czy narzędzie w procesie rekrutacji. Jego zastosowanie ogranicza już w zasadzie tylko kreatywność. Na razie nie zanosi się więc na zmianę roli SMS w naszym życiu i chyba wielu tej zmiany by nie chciało. Życzmy mu zatem kolejnych jubileuszy.

(rel) informacja prasowa Dotpr.pl

chat-icon 0

REKLAMA

Polecane

Komentarze (0)

Zaloguj się lub załóż konto, Twoja nazwa zostanie automatycznie przypisana do komentarza.

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin


REKLAMA

Zobacz więcej

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA